Общинските съветници отхвърлиха предложението, внесено от БСП, за намаляване на цената на билетчетата в Бургас. То предвиждаше от 1,50 лева тя да стане 1,20 лева за период от 6 месеца, като през това време разликата да бъде покрита от Общината.
Предложението предизвика сериозни дебати в залата. Управителят на „Бургасбус“ Петко Драгнев обяви, че финансовото състояние на предприятието е лошо заради извънредното положение. Имало е случаи, в които са правени курсове само за 5-10 пътници. Дневните приходи са намалели 5-6 пъти.
„Има фиксирана цена на едно пътуване 1,30 лева. Който използва карта за 30 пътувания, пътуването му излиза 1,25 лв., а при 50 пътувания – 1,20 лева. Идеята на 1,50 лева в самия автобус е да се стимулират гражданите да си вземат карти. 30% от всички пътувания са с единичен билет. Останалите са с електронна карта, тоест са под 1,30 лева. 3,06 лева е излизало едно пътуване през април, защото се срина броят на пътниците. Себестойността в момента е много над тази, която е по тарифен план.“, обясни Драгнев.
От общинската администрация също се обявиха категорично против намаляване на цената на билета на градския транспорт. Зам.-кметът по финансите Красимир Стойчев каза, че Община Бургас е една от малкото, която не подпомага финансова своя превозвач и допълни:
„Такъв е финансовият резултат, защото обновихме изцяло парка на „Бургасбус“. Могат и много неща да се направят и да се изпилят разходите. София наливат над 100 милиона лева за транспорт, а ние не даваме нито един лев.“
Драгнев пък обяви, че ако цената на билета бъде намалена, това ще обрече дружеството на фалит. Против бяха и общинските съветници от ГЕРБ.
„Не съм съгласен, че това намаление ще облекчи положението на гражданите заради кризата с коронавируса. Единствената държава с безплатен градски транспорт е Люксембург, но и там не е безплатно, защото финансирането е от данъците на гражданите. И тук ще трябва да запълним дупката от данъците на гражданите. Не е редно в момента да пипаме цените. Ако някои иска да се вози на цената, която вие предлагате, да си закупи карта.“, каза Бойчо Георгиев.
От своя страна Живко Господинов от БСП обяви, че в момента има случаи на хора, които са започнали да ходят пеша на работа, защото не могат да си позволят да използват градския транспорт.
„Изключитено много мои познати, които работят във финансова и данъчната сфера, ходят пеша на работа за здраве. Не съм съгласен с докладната записка, защото трябва да правим баланс между интересите на отделните групи граждани. На гражданите им е дадена възможност да пътуват на по-ниска цена, като си закупят карта.“, каза от своя страна Станимир Апостолов от СДС.
От ПП „Средна европейска класа“ бяха на мнение, че може да се намери вариант, при който да се намали цената на билета без разликата да се покрива от бюджета на Община Бургас. Ето какво каза по въпроса Георги Събев:
„След като е намален потокът, тоест приходите, тогава процентът на разходите за гориво е нараснал процентно. Това се учи по математика. Не можем да твърдим, че е 14% сега, след като преди потокът е бил в пъти повече. За последните два месеца е нараснал. Горивото е спаднало близо 40%. Мисля, че при едни сметки можем да намерим вариант да намалим цената на билета, за да са доволни и хората, които изпитват проблеми в момента.“
„На правната комисия ни беше казано, че разходите са 26,6% за гориво, а сега ни казаха, че са 14%. Не се предоставят пълните данни на общинските съветници, за да вземем адекватно решение. Аз смятам, че трябва да се намали цената само ако не се плаща от Община Бургас. Ако цената на горивото е много малко, значи има големи разходи за персонал или такси, които се плащат на Общината.“, каза от своя страна Константин Бачийски от СЕК.