Първият трансатлантически полет, задвижван само с алтернативни горива, е излетял от Обединеното кралство тази сутрин, съобщава „BBC“. Управляван от Virgin Atlantic, той изпълнява курс от Хийтроу в Лондон до летище JFK в Ню Йорк.
Авиокомпаниите смятат, че полетът, който се финансира от правителството, показва, че е възможен по-екологичен начин на летене. Липсата на гориво обаче остава предизвикателство, докато други технологии ще са необходими за постигане на целите за емисии.
Полетът е единствен по рода си досега и не превозва пътници, които плащат билет.
Така наречените устойчиви авиационни горива (SAF) могат да бъдат произведени от различни източници, включително култури, битови отпадъци и олио за готвене.
За този полет Boeing 787 ще бъде напълнен с 50 тона SAF. Използват се два вида, като 88% се получават от отпадъчни мазнини, а останалите от отпадъците от производството на царевица в САЩ.
След тест и анализ полетът беше одобрен от британския регулатор Гражданската авиационна служба по-рано този месец. Редица компании са участвали в проекта, включително производителят на двигатели Rolls-Royce и енергийният гигант BP.
Авиационната индустрия е особено трудна за декарбонизация, но шефовете на авиокомпаниите гледат на SAF като на най-ефективния наличен инструмент, който да помогне за намаляване на нетните емисии до нула.
Самолетите все още отделят въглерод, когато използват SAF, но индустрията казва, че „емисиите през жизнения цикъл“ на тези горива могат да бъдат до 70% по-ниски.
Шай Вайс, главен изпълнителен директор на Virgin Atlantic, каза, че полетът на авиокомпанията във вторник „доказва… че горивото, получено от изкопаеми горива, може да бъде заменено с устойчиво авиационно гориво“. В програмата Today на „BBC“ той заяви:
„Това наистина е единственият път за декарбонизиране на авиацията на дълги разстояния, освен това да имаме най-младата флота в небето. Това е наистина важно постижение.“
Той обаче каза, че в момента няма достатъчно SAF.
„Въпросът е как получаваме достатъчно производство тук, в Обединеното кралство, като част от индустриалната революция и, което е по-важно, в целия свят.“
Той призна, че заради поскъпването на горивото цените на полетите в крайна сметка ще бъдат по-високи. SAF вече се използва в малки количества, смесен с традиционното реактивно гориво, но представлява по-малко от 0,1% от авиационното гориво, консумирано по света.
В момента струва повече от керосина и се правят сравнително малки количества. Самолетите обикновено имат право да използват само до 50% в смес.
В Обединеното кралство няма специални търговски заводи за SAF, въпреки че целта на правителството е да има пет такива в процеса на изграждане, планиран да се случи до 2025 г., и които да са подкрепени от безвъзмездно финансиране.
Авиокомпаниите виждат първия полет на дълги разстояния, използващ 100% SAF, като важен момент. Експертите обаче изтъкват, че такива горива не са магически куршум. Д-р Гай Гратън, доцент по авиация и околна среда в университета Кранфийлд, коментира:
„Не можем да произвеждаме по-голямата част от нашите нужди от гориво по този начин, защото просто нямаме суровини. И дори и да имаме такива, тези горива не допринасят за цялостни „нетни нули“.
Той добави, че нарастващото използване на SAF трябва да се третира като „стъпка към бъдещи, наистина нулеви технологии“. И подчерта:
„Това може да са електронни горива, които се произвеждат с помощта на уловен въглероден диоксид или въглероден оксид, заедно с водород, може да е водород, може да са някои технологии, които все още наистина имаме само на лабораторен етап.“
Политическият директор на кампанията на Aviation Environment Federation Кейт Хюит смята, че осъществяването въобще на такъв полет означава, че Обединеното кралство е по-близо до летенето „без вина“, и го определи като „шега“. Тя изрази надеждата, че в бъдеще ще има по-добра технология за намаляване на въглеродните емисии, но засега единственият начин да се постигне това е „да летим по-малко“.
Министрите на Обединеното кралство и индустрията настояха, че вярват, че „нетна нула“ до 2050 г. е постижима с увеличаване на броя на пътниците.
Ето какво каза министърът на транспорта Марк Харпър пред BBC Breakfast:
„Има активисти, които искат да кажат на обикновените хора, че не могат да летят. Това е тяхното мнение, те имат право на това. Правителството не е съгласно с тях.“
„Използването на устойчиво авиационно гориво означава, че през жизнения му цикъл произвеждаме около 70% по-малко въглеродни емисии от традиционните горива, така че това е наистина голяма крачка напред“, обясни той и обясни:
„Ние също участваме в подкрепата на индустрията за разработване на водородни, а също и електрически полети за полети на по-къси разстояния, така че цялата тази технология се разработва.“
Харпър призна, че използването на устойчиви авиационни горива „не е единственото решение“, но подчерта:
„Това е наистина важна стъпка с тези други технологии, за да сме сигурни, че можем да продължим да летим и да защитим околната среда“.
Правителството на Обединеното кралство планира да изисква 10% от авиационното гориво да бъде SAF до 2030 г.
Airlines UK, които представляват превозвачи, регистрирани в Обединеното кралство, казаха, че трябва да имат достъп до достатъчно SAF на достъпна цена, за да отговорят на това изискване, като колкото е възможно повече идват от Обединеното кралство.
Неговият шеф Тим Алдърслейд потвърди:
„Последното нещо, което искаме, са по-високи разходи за гориво за пътниците в Обединеното кралство в сравнение с останалата част от Европа и САЩ, с по-лоши резултати за устойчивост и хиляди нови работни места, загубени в чужбина.“