Всичко започна с мечтата да се засади роза на Марс. Това бе амбицията на Илон Мъск, която се превърна в прераждане за космическата индустрия и доведе до създаването на частните космически ракети. Сега тези ракети ще изстрелят астронавти на “NASA” от националната космическа станция във Флорида, което ще е първият туристически полет на компанията, предава “AP News”.
Това е исторически момент в опитите на човечеството да комерсиализира пътуването в космоса. Конкретно за “SpaceX” и Илон Мъск това е много повече предвид колосалните предизвикателства и опасността от фалит, през които премина компанията. Това обаче е само началото за основателя и изпълнителен директор на компанията. Мъск планира да построи цял град на червената планета и да заживее там.
“Целта ми е да превърна Марс в достижима цел за човечеството и да се превърне в локация, до която всеки да знае, че може да достигне.“
Това коментира технологичният лидер по време на конгреса на космическите професионалисти в Мексико през 2016 г. Мъск е “революция” в космическите полети, коментира астрофизикът от Харвардския университет Джонатан МакДойл, автор на научен труд за техническите трудности при космическите полети.
Бившият астронавт и член на Федерацията за комерсиални полети в космоса Михаел Лопес-Алгериа коментира: “Мисля, че историята ще гледа на него, както ние гледаме на да Винчи”.
Мъск е най-добре познат с автомобилите си “Tesla” и титаничните си усилия да създаде електромобилна компания. “SpaceX” обаче бе първа. На 30 години Мъск вече бе милионер след продажбата на финансовата разплащателна компания “PayPal” и по-малко популярната “Zip2”. През 2001 той организира редица полети към космоса от Силиконовата Долина заедно с Д. Скот Хъбард, който е и гуруто в мисията до Марс, като по това време бе и ръководител на Изследователския център Еймс.
Мъск заяви, че иска да засади роза на червената планета, като и да вдъхнови младежта за космическото бъдеще на човечеството, спомня си Хъбард.
“Целта му е да започнем живот на Марс”, коментира Хъбард, който е и професор в Стандфортския университет и настоящ съветник към “SpaceX”.
Големият проблем обаче, който изтъква Мъск, е създаването на достатъчно достъпна ракета за достигането до Марс. Година по-късно той създава компанията за космически технологии “SpaceX”. Вече има редица подобни компании и точно като тях “SpaceX” е създадена с търговска цел. Това което обаче ги различава е мотивацията им, която за Мъск е “достигането на Марс”, коментира Хъбард.
“Дългосрочна визия на Мъск превърна компанията в далеч по-амбициозна и целеустремена, което й дава потенциала за иновации”.
Всички в “SpaceX” от вицепрезидентът на компания до служителите в столовата “ще отговорят, че всички работят превръщането на човечеството в космическа цивилизация”, коментира бившият директор на Космическите операции към “SpaceX” Гарет Райсман, който е бивш астронавт и настоящ преподават в университета в Южна Каролина.
Мъск основа компанията малко преди “NASA” да заговори за комерсиализирането на космическите полети. В индустрията има две компании, които произвеждат оборудване за “NASA”, което ги прави своеобразни монополи. Идеята за по-голям дял на независимите частни компании е на повече от 50 години, но пазарът и технологиите до сега не го позволяваха.
В историята на “NASA” има два фатални инцидента със совалки – единият е на “Cahllenger” от 1986, а другият на “Columbia” през 2003, припомня У. Хенри Ламбрайт, професор по обществено право към университета Сиркуза. С разбиването на “Columbia” “NASA” навлезе в нова ера, която вече принадлежи на частните компании, коментира Ламбрайт.
След инцидента с “Columbia” американската космическа агенция се концентрира върху изпращането на астронавти до Луната, като също се сблъска с проблема по издигането на товара в космоса, коментира Шон О’Кийфи, който служи като администратор към “NASA”. През 2005 пилотен проект помогна за частичното решаването на проблема.
“SpaceX” имаше нужното финансиране, но първите три полета се провалиха. Компанията също бе на ръба на провал, но “NASA” я подкрепи, което започна да се отплаща, споделя Ламбрайт и добавя:
“SpaceX” нямаше да съществува, ако не беше “NASA”, която да й сътрудничи в началото”.
“В много отношения “SpaceX” е детето на “NASA”.
От 2010 насам “NASA” инвестира 6 милиарда щатски долара в частни компании, които да изпратят хора в орбитата, като “SpaceX” и Боинг са най-големите бенефициенти, споделя директорът на търговските полети към “NASA”. Космическата агенция планира да инвестира 2,5 милиарда щатски долара за покупката на 48 космически места от 12 различни полета, споделя той. Това прави малко по-малко от 50 милиона долара на пътник, което е много по-евтино, от това което планираше да плати на Русия.
Започвайки от нулата “SpaceX” има предимство пред по-стари играчи като “NASA”, които използват вече древна технология, смята О’Кийф. “SpaceX” сама създаде цялото си оборудване, което им дава повече контрол над полетите, коментира Райсман. Компанията също спестява средства, рециклирайки оборудването си.
Калифорнийската компания има над 6 000 служителя, като те са енергични, млади и силно мотивирани да отработват от 60 до 90-часови седмици, коментират Хъбард и Райсман. Те също са по-склонни да рискуват за разлика от “NASA”. Решения, които на “NASA” отнемат години, се взимат на няколко срещи в “SpaceX”, споделя Райсман, който продължава да е съветник на компанията.
През 2010 “Falcon 9” спука корпуса на двигател, което по принцип означава преустановяване на полета и забавяне с най-малко един месец. С разрешението на “NASA” обаче инженер на “SpaceX” бе спуснат в ракетата, за да отстрани повредата буквално с подръчни средства. На следващия ден ракетата бе готова за полет, който завърши успешно.
Публичното и крайно неконвенциолице на “SpaceX” – Илон Мъск, се прояви в най-различни светлини. Той пуши марихуана по време на популярно онлайн предаване, изпадна в спорове с властите относно отварянето на завода на “Tesla” по време на пандемията, като това е и отношението, което е основата на успеха на компанията.
“SpaceX е комбинация на въображението и креативния порив на Мъск и трезвото управление на Шортуел, който е инженерната мисъл в компанията”, споделя МакДойл.
Всичко обаче се свежда до мечтата на Мъск, като за него това е Марс.