Транспортният министър Георги Гвоздейков отговори на твърденията, че първият медицински хеликоптер, който пристигна у нас в началото на месеца, няма да може да бъде използван за планинско спасяване, като причина за това е изтъкната липсата на ключова за целта лебедка. По този повод той разпространи следната публикаия във Facebook:
„За лебедката, популистките внушения, откровените манипулации, глупости и лъжи:
Въпреки внушенията за лебедката, България ще получи три хеликоптера, оборудвани с лебедка за товаро-подемни дейности приложими при планинско спасяване, първия от които ще пристигне през юни тази година и са напълно достатъчни да покриват планинския релеф на страната!
Основната философия, върху която се гради авиацията, е поддържането на високо ниво на безопасност! За постигането на тази цел се прилагат и спазват стриктни правила, регламенти и процедури.
Така е и при лебедката!
И понеже става въпрос за безкомпромисно спазване на регламент и процедури, ще обясня кратко спецификата:
Ето и част от новите изменения на Регламент (ЕС) 965/2012 въведени за изпълнение от Регламент (ЕС) 2023/1020, които влизат в сила от 25 май 2024 г.:
Операциите на хеликоптери за спешна помощ по спасяване от немедицинско естество, които включват планински спасителни операции, са също толкова рискови, когато се извършват при същите условия като тези на хеликоптери за спешна медицинска помощ (HEMS). Поради това, когато операциите на хеликоптери за спешна помощ по спасяване от немедицинско естество попадат в обхвата на Регламент (ЕС) 2018/1139, те следва да бъдат регулирани по същия начин, като операциите на HEMS.
Точно заради това всички тези дейности, извършвани от авиационния оператор подлежат на одобрение и сертифициране от националния надзорен орган.
SPA.HEMS.105 HEMS HEC operations (Операции на хеликоптер за спешна медицинска помощ с окачен външен товар):
а) Операциите на HEMS HEC могат да се извършват с едно от следните:
(1) подемник (лебедка) на хеликоптер, при условията предписани в подчаст I (Експлоатация на подемник за хеликоптер);
Авиационният оператор „България хели мед сървиз“, първо ще бъде лицензиран за операции по HEMS, а след това за операции HEC (Операции на хеликоптер за спешна медицинска помощ с окачен външен товар), защото такива са правилата.
Толкова за лебедката и дивия популизъм!“