Техническите гиганти отчитат нарастващи печалби, след като потребителите надграждат устройствата си и търсят облачно съхранение по време на блокирането, информира “BBC”.
Печалбите на Apple почти се удвоиха, достигайки до 21,7 млрд. долара (15,6 млрд. паунда) за трите месеца до 30 юни, когато клиентите закупиха по-скъпи 5G iPhone устройства. В същото време Microsoft пък отбеляза печалба от 16,5 млрд. долара, което е с 47% повече на годишна база, поради търсенето на облачни услуги и игри.
Анализаторите предупредиха, че цифрите могат да доведат до призиви за ограничаване на технологичните компании.
Компанията майка на Google, Alphabet, също съобщи във вторник, че тримесечните продажби и печалби са нараснали до рекордно високи нива. Това до голяма степен се дължи на увеличаването на разходите за онлайн реклама, насочена към клиенти, които са останали у дома си и пазаруват онлайн поради ограниченията, наложени заради коронавирусната пандемия. Неговата видеоплатформа YouTube, например генерира високи приходи от реклама, които са скочили до 7 млрд. долара през трите месеца, приключващи на 30 юни, в сравнение с 3,81 млрд. долара приход година по-рано. Шефът на гиганта на търсачките Сундар Пичай заяви, че има “нарастващ прилив на онлайн активност в много части на света и ние се гордеем, че нашите услуги помогнаха на толкова много потребители и фирми”. Неговият главен финансов директор Рут Порат каза, че приходите, които са достигнали 61,9 млрд. долара, също отразяват “повишена активност на потребителите онлайн”, тъй като някои икономики се възстановяват от пандемията от коронавирус.
Междувременно рекордните продажби на Apple бяха стимулирани от нарастването на покупките на iPhone устройства, както и цифровите абонаменти за нейните телевизионни и музикални услуги за стрийминг. Главният изпълнителен директор на компанията Тим Кук заяви:
“Това тримесечие нашите екипи надградиха период на несравними иновации, споделяйки мощни нови продукти с нашите потребители, в момент, когато използването на технология за свързване на хора навсякъде никога не е било по-важно.”
Техническият гигант в Калифорния също открои Китай като най-бързо развиващият се пазар, където потребителите разграбиха аксесоари като Apple Watch, както и най-новия модел телефон iPhone 12, който може да се свърже с по-бързи 5G безжични мрежи.
Анализаторът на Wedbush Дан Айвс заяви, че като се има предвид глобалният недостиг на чипове, засягащ много компании, включително Apple, “бихме характеризирали случващото се като “златен медал”. Той добави:
“Китай остава ключова съставка в рецептата за успех на Apple, тъй като според нас около 20% от ъпгрейдите на iPhone ще идват от този регион през следващата година с пускането на iPhone 13.”
Microsoft също заяви във вторник, че продажбите през четвъртото тримесечие са били предизвикани от търсенето на персонални компютри, което включва софтуер за Windows, както и новите му конзоли Xbox – въпреки че продажбите на Xbox съдържание леко са намалели. Паоло Пескаторе, анализатор от PP Foresight, каза, че това предполага, че “бумът на игрите покрай пандемията е към своя край” и може да се наложи фирмата да диверсифицира бизнеса си допълнително.
Буреносни облаци
Тъй като части от икономиката започнаха да се отварят отново, фирми като Microsoft, Alphabet и Apple изготвят планове как да се развиват, дори когато хората прекарват повече време далеч от дома – и техните устройства. Microsoft наскоро пусна облачна версия на своята операционна система.
Пескаторе посочи също, че гигантите от Силициевата долина са изправени пред засилен контрол в момент, когато печалбите нарастват. Той беше категоричен:
“Настъпва тъмен и по-буреносен облак, тъй като тези последни резултати ще доведат до по-нататъшни призиви за регулаторен контрол, за да се ограничи тяхното господство.”
Във Великобритания нов регулатор, наречен Digital Markets Unit (DMU), току-що започна работа по създаването на нови кодекси за поведение на технологичните фирми и връзката им с доставчиците на съдържание и рекламодателите. Режимът “безсрамно ще подкрепя конкуренцията”, каза бизнес секретарят Кваси Квартенг.
В САЩ президентът Байдън наскоро подписа изпълнителна заповед в опит да насърчи по-нататъшната конкуренция. Той предполага, че проблеми са възникнали поради големите технологични компании, които събират твърде много лична информация, купуват потенциални конкуренти и се конкурират несправедливо с малкия бизнес. Американският президент включва няколко препоръки като по-задълбочен контрол върху сливанията в технологичния сектор и забрана на нелоялни методи на конкуренция на интернет пазарите.