UNICEF разработи първата в България онлайн платформа за допълнителна подкрепа на деца със специални образователни потребности, съобщиха от организацията. Те са направили онлайн библиотека с безплатни образователни и терапевтични ресурси. Платформата е напълно безплатна. Всеки ученик, учител, специалист – психолог, логопед, ресурсен учител, сензорен терапевт има достъп до нея, който им позволява директно за ползват качените материали. Представителят на UNICEF Кристина де Бройн посочи:
„Постигнато е много по отношение на приобщаващото образование, но все още трябва да се обърне специално внимание на най-уязвимите деца, по-специално на децата с увреждания и на децата със специални образователни потребности. Трябва да се уверим, че намаляваме създадените неравенства чрез социално изключване и че нито едно дете не е забравено.“
Онлайн платформата ще разшири възможностите на децата със СОП за допълнителна подкрепа в цялата страна, особено в условия на пандемия, както и ще помогне на учителите, родителите и специалистите да имат безплатен достъп до разнообразни ресурси за подкрепа. Платформата е интегрирана в цялостната база с ресурси на МОН, за да бъде достъпна за всички участници в системата на образованието, чрез единен достъп. Грета Ганчева, директор на дирекция „Приобщаващо образование“ в МОН уточни:
„Децата и учениците със специални образователни потребности в системата на предучилищното и училищното образование са над 26 000. В общообразователните училища учат 17 268, в детските градини – 5889, в центровете за специална образователна подкрепа – 2861, а 662 деца и ученици се обучават в специални училища. Всички те се нуждаят от персонализирано обучение, съобразено с индивидуалните им потребности, както и от подходяща и добре планирана подкрепа за личностното им развитие. Платформата, освен че ще предостави възможност за създаване и използване на образователни и терапевтични ресурси, ще осигури пространство на специалистите, в сътрудничество с родителите, да планират и реализират работата с всяко дете и ученик на базата на индивидуален и диференциран подход. Това е изключително важно с оглед все по-широката дигитализация на образованието и все по-засилващата се роля на електронната среда вследствие и на пандемията от COVID-19. В този смисъл Министерството на образованието и науката активно партнира за създаването и успешното прилагане на тази онлайн платформа.“
Едно от пет деца не получава допълнителна подкрепа, според оценката на регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО). Така на практика тези деца рискуват да останат извън образователния процес. Създаването на платформата е в резултат на кампанията на „Образование за всяко дете“, провела се през пролетта на 2020 година, която получи подкрепата на много индивидуални и корпоративни дарители, както и медийни партньори.