Община Бургас инвестира сумата от 20 хиляди лева за изложба с репродукции на Пабло Пикасо в Морското казино в града, които към днешна дата могат да бъдат закупени за около 2 хиляди долара или близо 4 хил. лв. онлайн. Кой всъщност стои зад организацията на събитието, което има претенциите за „културно“, и в чий джоб ще отидат средствата, похарчени за него?
Тези и други въпроси зададе в писмо до Искра.бг общинският съветник от „Демократична България“ /ДБ/ адв. Иво Баев. По негови думи обявяването, рекламирането, цялата шумотевица и представяне на въпросната изложба са срам за бургазлии и неоснователно пилеене на публични средства от парите на данъкоплатците.
Съобщение от 30 юни 2022 г. на сайта на Община-Бургас гласи: „Изложбата „347 Suite“ – най-голямата серия от офорти на Пикасо, ще бъде представена за първи път в България. Експозицията, която се организира от Община Бургас в партньорство с Музея за изкуство и история в Женева, ще представи селекция от 50 изключителните офорти /гравирани върху метални плочи рисунки от известната серия „347 Suite“.
„Подчертаното НЕ Е ВЯРНО!“, категоричен е Баев, който след като изразява публично мнението си в своя профил във Фейсбук, бива обвиняван, „че не оценявам нещо толкова хубаво за града и почти ме причислиха към неграмотните хейтъри, готови да оплюят всичко ей така за забавление“.
Организаторите пускат публикация в „e-Burgas.com“, в която се твърди, че:
„Изложбата на Пабло Пикасо в Бургас е отпечатъци на негови офорти, които са правени в Токио след смъртта на художника. Тази информация е написана и на входа на изложбата. Това заявиха от общината… „Отпечатъците са ни предоставени от музея за изкуство и история в Женева, с директор Марк Оливие – куратор. Самият той ще посети бургаската изложба в края на август. Общата сума, изразходена от Община Бургас, е 20 000 лева. В нея влизат разходите за рамкиране, транспортиране, застраховка, пътуване на директора на музея и др.“
По-нататък в цитираната позиция на Общината следва обяснение какво представлява графичната тефника „офорт“, след което се акцентира, че „В Бургас за първи път се показва серията, отпечатана през 1977 г. в Токио, Япония. Тя никога не е излагана, докато не е дарена на Музея за изкуство и история Женева през 2020 г. от самия син на художника… „.
Лаконичността на тази позиция с нищо не уточнява, че става дума за репродукции, напротив – с обясненията за технологията и меко казано странното твърдение, че „серията, отпечатана през 1977 г. в Токио, никога не е излагана“, по-скоро се затвърждава невярното и подвеждащо обществеността твърдение, че се касае за авторски отпечатъци.
Изумен от случилото се, общинският съветник заявява:
„За пръв път ви живота си чувам и виждам, че може да има „изложба“ на репродукции. О да, някъде даже прочетох, че това събитие е за пръв път на Балканите. Аз бих добавил, че това събитие е за пръв път в целия свят! Защото репродукцията не е авторско художествено произведение, което се излага в изложбени зали, за което се правят реклами че е „изложба“ и за което, представете си, се плаща билет, за да го видиш. С репродукции евентуално се правят изложби-базари в търговски обекти. Репродукции се отпечатват в по-евтино или по-високо качество, за да се предлагат за продажба в магазините на музеите, в специализирани книжарници, за да се декорират с тях фоайета и стаи в хотели от по-нисък клас или офис пространства. Виждал съм репродукции от известни художници и в асансьор, не е лошо. Изложба на репродукции обаче не съм виждал.“
„Албумът с репродукции от серията „347 Suite” на Пикасо представлява портфолио (албум с изображения на отделни листи) отпечатан на офсет печат като репродукции от лицензирани фотографии. Произведен е през 1977 в 1500 бройки от издателство Jiji Press, Токио. Портфолиото от репродукции е подредено в шест отделни папки с червен цвят, озаглавени като том 1, том 2 (Vol.1, Vol.2) до том 6, които папки са подредени в кутия с надпис в горния край „Picasso 347″, а в средата стилизиран графичен портрет на Пикасо. Размерите на отделните репродукции са: дължина 36.00 см. на ширина 55.00 см. Изданието се придружава с коментар от брошура в същия формат“, разяснява още Баев.
По негови думи „цената на това издание в годината на издаването му, както по-горе посочих в 1500 бр. е била 347 000 японски йени, или около 5000 лв., като уточнявам че ползвам сегашния курс на йената към лева. Впрочем това потвърждава твърдението ми от поста ми във ФБ, че цената на една от тези репродукции е вероятно по-ниска от цената на рамките, които Общината е поръчала и платила“.
Какво се случва с тези рамки, след като приключи изложбата? Може би Общината ще ги подари на „куратора“ или на собственика на албума с репродукции, който и да е той? Не трябва ли това лице да си плати за рамките? А не е ли най-добре Общината да купи донесения в Бургас албум-портфолио с репродукции? Знаят ли организаторите нещо, което е добре да се знае от бургаската общественост?
Иво Баев е твърдо убеден, че „въпросният албум с репродукции и до днес може да се купи в добро състояние за около 2000 долара! За да видим този албум Общината даде 20000 лв., с които може да купи пет такива издания на портфолиото „Picasso 347″! Кутията с репродукции се появява от време на време на различни търгове, все пак тя е луксозно издание и при тираж от 1500 бр. действително притежава някакава колекционерска стойност. Попаднах на проведени търгове, където е била оценена най-много до 2500 долара. В настоящия момент в e-bay се предлагат три екземпляра на начални цени 1977.00, 1998.00 и 2036.00 щатски долара“.
Според юриста „не по-малко смешно е съобщението, че тази псевдоизложба има двама куратори, единият от които действително е уважавана личност и настоящ директор на Женевския музей. Е, обяснете ми какъв „куратор“ е необходим, за да се донесе и отвори един пакет с готови отпечатани репродукции, които да се наредят по стените на Казиното“.
Общинският съветник от ДБ е сезирал Комисията за защита на потребителите в търсене на отговор на своите въпроси:
- Кой е действителният собственик на японското издание с репродукциите на Пикасо, които са изложени в Казиното и представена ли е на Общината информация какво представлява това издание?
- 20 000 лева ли е действителният разход относно организацията на изложбата с репродукции на Пикасо в Казино Бургас и за какво точно, по отделни пера, са изразходени тези средства?
- Събраните средства от платените цени за билети единствено в приход на ОП“Летен театър, фестивали и концерти“ ли са? От продажбите на билети кураторите на изложбата имат ли някаква комисионна или бонус?
- Какво ще се случи с рамките, които Общината е заплатила, след приключване на изложбата?
Очакваме и вашите сигнали на iskra@iskra.bg!
Вчера, 18.08,трима човека посетихме изложбата, платихме за посещение на едната зала, по 7лв.на човек т. е. 21лв.общо,но не получихме билети или друг документ за платената сума. Дали само с нас се получи така?