Плавателен съд, превозващ 5 души до останките на „Титаник“, е обявен за изчезнал

0
109
Брегова охрана
Брегова охрана. Снимка: Pixabay, Архив

Вчера, дълбоко във водите на Атлантическия океан, е започнало провеждането на спасителна операция в търсене на технологично усъвършенстван подводен плавателен съд с петима души на борда, които са предприели плаването, за да документират останките на „Титаник“ – емблематичния океански лайнер, потънал преди повече от век, предава „Associated Press News“.

Според канадския Съвместен координационен център за спасителни операции в Халифакс, Нова Скотия, плавателният съд е бил обявен за изгубен още в неделя вечерта на около 435 мили (700 км) южно от Сейнт Джонс, Нюфаундленд. Командир-лейтенант Лен Хики заяви, че кораб на канадската брегова охрана и военен самолет подпомагат издирването, което се ръководи от бреговата охрана на САЩ в Бостън. Контраадмирал Джон Маугър, командир на Бреговата охрана на САЩ, съобщи, че през следващите дни ще пристигнат допълнителни ресурси.

„Това е отдалечен район и е предизвикателство да се проведе издирване в такъв отдалечен район. Ние обаче разполагаме с всички налични средства, за да сме сигурни, че можем да открием плавателния съд и да спасим хората на борда,“, сподели още Джон Маугър.

Според бреговата охрана плавателният съд е потънал в неделя сутринта, а поддържащият го кораб, канадският изследователски ледоразбивач „Polar Prince“, е загубил контакт с него около час и 45 минути по-късно. Ледоразбивачът ще продължи да претърсва повърхността през цялата вечер, а канадският разузнавателен самолет от серията Boeing P-8 Poseidon ще поднови претърсването на повърхността и под повърхността сутринта, информираха от бреговата охрана в Twitter.

 Подводният апарат е собственост на компанията „OceanGate Expeditions“. Дейвид Конканън, съветник на „OceanGate“, заяви, че подводницата е разполагала с 96-часов запас от кислород. В имейл до “Associated Press” Конканън заяви, че самият той също е трябвало да участва в изследователската операция, но не е могъл да отиде поради друг неотложен въпрос. Той обясни, че експерти работят за възможно най-бързото доставяне на дистанционно управлявано превозно средство, което може да достигне дълбочина от 6 километра (3,7 мили) до мястото. Експедициите на въпросната компания до мястото на потъването на „Титаник“ включват участието на археолози и морски биолози. В пътуванията често присъстват и хора, които си плащат, за да дойдат, известни като „специалисти по мисиите“. Те се редуват да работят със сонарно оборудване и да изпълняват други задачи в подводницата за петима души. Бреговата охрана съобщи вчера, че на борда е имало един пилот и четирима „специалисти по мисиите“. От „OceanGate“ на свой ред заявиха, че в момента вниманието им е насочено към хората на борда и техните семейства.

Вчера експерти разкриха, че спасителите са изправени пред сериозни предизвикателства. Алистър Грейг, професор по морско инженерство в Лондонския университетски колеж, заяви, че подводните апарати обикновено разполагат с тежест, която представлява „маса, която може да се освободи в случай на авария, за да може плавателният съд да се издигне на повърхността с помощта на плаваемостта“. Ако е имало прекъсване на електрозахранването и/или на комуникацията, е възможно да се е случило именно това, като в такъв случай подводницата би трябвало да е някъде на повърхността в очакване да бъде намерена.

Друг сценарий е възможен теч в корпуса под налягане, като в този случай прогнозата не е добра, допълни професорът.

„Ако подводницата е слязла на морското дъно и не може да се върне обратно със собствена сила, възможностите са много ограничени. Въпреки че подводницата може да е все още непокътната, ако е извън континенталния шелф, има много малко плавателни съдове, които могат да стигнат толкова дълбоко. Със сигурност обаче не и водолази.“, предупреди още той, като добави, че дори и водолази да могат да стигнат толкова дълбоко, се съмнява, че те биха могли да се прикрепят към люка на подводницата.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments