В редакционния имейл на Искра.бг е получено писмо от пловдивчанин, който твърди, че климатиците в повечето автобуси от градския транспорт на Пловдив не работят. По този повод Виктор Шапилов пише:
„Уважаема медия,
повечето пловдивски медии отказват да задават неудобни въпроси на новото управление в града за градския транспорт, като му глашатайстват, разпространявайки нелепите им извинения. Климатиците в повечето автобуси не работят в най-големите жеги, а „горещият“ телефон е обикновеният такъв на ОП „Организация и контрол по транспорта“ /ОКТ/, неработещ извън делнично работно време!
Заявлението на ресорната кметица е, че се качила два пъти на автобус и не виждала проблеми с климатиците…
Глобите от по 300 лева, с които Георги Стоилов /ОКТ/ „заплашва“ са една подигравка, избивана от билетите за единичен курс и този ад се повтаря всяка година от мандатите му.
Ако проявявате интерес за безобразията в градския транспорт на Пловдив, прилагам писмото си, съдържащо всички болни въпроси на пловдивчани:
„Уважаема медия,
преди над месец сезирах ресорния кмет по транспорта, ОП „Организация и контрол по транспорта“ и самата администрация на кмета с входящ номер 24НЕТ-1856/24.04.2024, по който до ден днешен няма един ред отговор. Същото се отнася за сигнали към ОКТ от други граждани за злоупотреби в градския транспорт. Автобусите продължават да „маркират“ празни курсове, търговията с билетчета втора употреба /върнати от пътници, или изровени от кошчетата/ продължава и хората пътуват в най-големите жеги без климатик.
Най-гъсто населената община в България е пловдивската, като самият град държи втора позиция след София – без метро, трамваи или тролеи! Каквито и да било извинения, че нямало пътници и потенциал за развитие, са абсолютна подигравка с интелекта на пловдивчани, виждащи как градът се пръска по шевовете с огромните новостроящи се кооперации и комплекси.
Пари също не липсват по никакъв начин! Десетки милиони отидоха и продължават да се хвърлят на вятъра, като субсидиите са за над 30 милиона, плюс 15% индексация още в началото на мандата на новия кмет Костадин Димитров! Дори в тези плачевни условия, автобусите най-редовно са пълни до козирката с правостоящи.
Причината за субсидиране на обществения транспорт е, че намалява изнервящия и замърсяващ трафик, спестявайки нуждата от автомобил за всеки член на семейството. Десетки хиляди пътуват всеки ден до и от работните си места, като все повече от тях преминават към автомобилите, защото не може да се разчита на градския транспорт. Трябва да станеш с часове по-рано в студ, кал и жега, за да не изпуснеш автобус, който идва когато си поиска и може да подмине спирката ти. Огромна част от тези хора са неопитни и опасни шофьори, които влизат в движението!
Общественият транспорт трябва да е приоритет /както стадионите/ на национално ниво и няма по-важна политика за града ни от разтоварване на този трафик. Каквито и пътища, пробиви, или други бавни инфраструктурни решения за усвояване на средства да бъдат реализирани – един автобус спестява стотици коли дневно по платната за движение.
За да върнеш хора към градския транспорт, то той трябва да е предвидим и надежден, поради което се допитах за допълнения към хиляди засегнати пловдивчани и ще търсим отговор на следните въпроси:
- Какви са плановете за развитие на градския транспорт в „най-бързо развиващия се град на България“ – по брой автобуси и линии, с конкретни разписания и дати за въвеждане в експлоатация.
- По какъв начин ще бъде гарантирано, че климатиците ще работят в най-големите жеги? Подчертавам думата „гарантирано“, защото шаблонното „ще проверим“, или „ще предложим за /смешна/ глоба“ абсолютно никого не охлаждат! При положение, че се толерират малки автобусчета тип „щъркели“ и всевъзможни нарушения на договорите, то поне на гражданите, ползващи градския транспорт може да бъде осигурена адекватна климатизация!
- Ще има ли най-накрая някаква политика за информиране на хората, когато поради ремонти, или експерименти на администрацията се правят промени в маршрутите – редовно няма дори хвърчаща бележка, залепена по спирките, за да бъдат информирани чакащите. Понякога на таблата до спирките се изписва информация, че по някои от линиите има промени, но каква е промяната в маршрута и в кой участък – това няма как да се разбере. Изключително трудно е да се ориентират пътуващите – кой автобус, кога и откъде ще мине. Ще има ли дългосрочна политика с физически достъпни разписания и лесен начин на сигнализиране за нередности, без да се налага дълго ровене в интернет за намиране на някаква информация?
- Към момента турист, оставен в центъра на града ни може да разчита само на Google Maps с напълно грешните статични данни в него от преди години. Това трябва да бъде коригирано приоритетно, преди каквито и да било други чакани от десетилетие разработки на Индра, Тикси, или други подобни.
- Ще се предприемат ли някакви мерки срещу множеството автобуси по една линия, каращи един след друг – първи препълнен, втори и трети полупразни, но маркиращи курс… След което дълго време един да не минава, при което всички отново скачат на първия автобус от следващата колода. Редовно коли карат буквално една зад друга, а се случва първият автобус понякога да е и „щъркел“. Кому е нужно да има едновременно полупразни и пукащи се по шевовете рейсове и спирки? Това е въпрос изцяло на контрол от общината, имаща достъп до всички автобуси през „Смарт Тракер“ системата си за GPS проследяване – лесно може да се установи как и през какви интервали се изпълняват курсовете.
- Условията за шофьорите и персонала са ужасни и част от тях в градския и междуградския транспорт прибягват до шмекерии при таксуването и билетите – нещо, за което много от транспортните фирми си затварят очите. Глобени за каквото и да е нарушение шофьори рядко биват уволнявани, а при тези лоши условия не могат и да им бъдат намерени заместници – порочният кръг се завърта, като всички са ощетени! Глобите и контрола от общината към превозвачите са незначителни и позволяват влошаване на услугата, вместо развиването й в общественополезен бизнес. За електронната система е планирано утрояване броя на контрольорите, което означава единствено поемане на допълнителен разход от общината за безполезни кондуктори, които дори билети не продават. За 29-те линии текущите 22-ма контрольори са напълно достатъчни, ако си вършат работата и глобите са адекватни! Ако има толкова желание за профукване на над половин милион лева годишно – защо не се стимулират шофьорите, изпълняващи и в момента функцията на проверяващи?
- Какъв контрол се предвижда да бъде упражняван в почивните дни и извън стандартното работно време? Телефоните на ОКТ и който и да било отговорен в общината не работят и персоналът на превозвачите прави буквално каквото си поиска.
- До кога ще бъде подновявана „пожизнената“ концесия на спирки и неработещи Лафки, облепени с всевъзможни боклуци?
Елементарни предложения:
- При обновяването на електронните табла по спирките е абсолютно неадекватно да бъде оставен цял екран заемащ дата, час и дори името на града. Когато пристигнеш на спирка, искаш да знаеш какви автобуси идват! Това, че сме в Пловдив… И коя дата сме, може да бъде сместено над списъка с линиите.
- Ако се правят актуализации в имената на спирките (само където е нужно!), е добре това да стане преди обновяването на таблата и пускане на приложения. Спирка „Папараци“ е кръстена на несъществуващо от много години заведение, а е точно пред Малката базилика – много по-адекватно име, особено за непознаващ града ни посетител.
- Проверка след ремонт на спирки и подмяна на стъкла – дали ремонтът е извършен качествено. Често сме свидетели как в резултат на неадекватен монтаж, държачите предразполагат чупене на стъклата отново. Редовно се оставят остри метални ръбове в стъкло и без уплътнения, стъклата са обтегнати на криво или буквално играят между държачите.
- Друг вариант, който да замени използваните към момента материали за изграждане на спирките. Например за покрив – да са непрозрачни и правещи истинска сянка. Евтиният прозрачен каналчест поликарбонат, използван към момента бързо се амортизира и се разпада и тече.
- При обекти на чести вандалски прояви, да бъдат осигурени условия за пресичането им. Здрави плоскости неподлежащи на чупене са едно добро начало и ремонтите трябва да биват реализирани на момента. Докато има безнаказаност и неглижиране на дребните прояви, ще има и проблеми. Общинска охрана е едно почти безполезно звено, разхождащо се между проблемните точки. Няма гласност за който и да било заловен вандал или акции по проблемни обекти. Всяко общество, оставено без контрол деградира и пряка отговорност за това носи точно администрацията, а не манталитет, семейство и прочее. Българи, хвърлящи си фаса тук на земята, правят ли го в Лондон например?
Наследството в градския транспорт е ужасно, но мина половин година от изборите! От ОКТ преди поне баламосваха сигналоподавателите в края на 30-дневния срок, че тепърва щели да проверяват и „предлагат“ за глоби, а днес вече и отговори липсват. С удоволствие бих похвалил направилите дори малко за положителната промяна в града ни, но след месец мълчание за климатизацията на автобусите – всеки, на който се е случило да се кача е своеобразна сауна! Някои дори се движат с отворена предна врата, за да става течение….
Крайно време е за конкретни отговори и ефективни действия от страна на администрацията в интерес на десетките хиляди засегнати.
С уважение,
Виктор Шапилов“
Очакваме и вашите сигнали на iskra@iskra.bg
Тоя пич ги е наврял културно на кучето в… Всеки ден се варим в тоя ад, когато въобще има рейсове! Само така!
[…] […]
[…] […]
Нека да видим в училищата какви са температурите в стаите и дали е нормално