Цените на самолетните билети след няколко месеца ще са субективни, а това дали те изобщо ще летят ще зависи до голяма степен от взетите противоепидемични мерки, каза за „БНТ“ авиационният журналист и професионален граждански пилот Александър Богоявленски.
Пилотът очаква първоначално самолетните билети да бъдат евтини, за да се привлекат пътниците обратно. По-късно цените биха се нормализирали според икономическата ситуация и в зависимост от това дали авиокомпанията е „нискоразходна“ или не. „Нискоразходните“ компании сега са в най-добра позиция според Богоявленски, защото имат по-ниски оперативни задължения – за обслужване,поддръжка, горива, превоз на пътниците и т.н. В същото време, ако тези разходи се повишат, цените и при тях биха се повишили.
Очаква се да се освободят пазарни ниши от традиционните превозвачи, когато те обявят фалити или невъзможност бързо да възстановят работата си. Пандемията до момента е приземила над 80% от самолетите и всички авиокомпании търпят тежки загуби. За да продължат да летят малкото останали самолети в небето са взети определени мерки за безопасност.
Възможна причина за заразяване би била липсата на физическа дистанция между пътниците. В същото време обсъжданата идея средните седалки между пътниците да бъдат оставяни свободни не е рентабилна за авиокомпаниите. Богоявленски припомни, че най-голямата авиокомпания в Европа е заявила, че ще остави самолетите си на земята, ако такава мярка се приложи. Българският пилот не очаква голямо натоварване скоро след отслабването на мерките, което би позволило екипажът в самолета да преценя разположението на пътниците на борда.
За пречистването на въздуха се използват идентични системи, които го нагряват до 200 градуса преди да го върнат охладен в пътническите кабини. Рециркулацията позволява около 20% от въздуха да се пречиства постоянно и на всеки 15 минути целият въздух, който дишат пътниците да е обновен със свеж. По тази причина климатичните системи не биха спомогнали разпространението на вируса.
В заключение експертът каза, че в момента мерките за работа на авиолиниите в различните страни не са единни, което е допълнителна пречка. На някои летища тестването на пилотите и екипажа е наложено като задължително от местните власти, на други места е доброволно. Тези разминавания са в синхрон с цялостната суматоха около пътуванията по въздух.