По следите на българските занаяти днес ще ни въведе в чудния свят на грънчарството и ще ни срещне с един виден познавач в областта – Таня Станева, която извайва грънци от 1982-ра година.
Тя е родом от Габрово и е завършила специалност Битова керамика в град Троян. Първоначално Таня била стажант в Етнографски музей на открито „Етър“, а после и започнала работа там.
Там се труди и днес и споделя с усмивка пред екипа на Искра.бг, че неин сегашен работодател е Веселин Дамянов и заедно изработват: „традиционна керамика и сувенирни чаши за Дома на хумора, за неканени гости, за мустакати, за левичари и други личности.“ Вижте какво още ни разказа Таня в следващите редове. Четенето си заслужава.
Кои са първите неща, които трябва да научи всеки бъдещ майстор
грънчар?
Училищният ни директор Вачо Хаджийски казваше, че ако не можем да направим стомна, значи няма да станем майстори! В тази форма се крият форми – яйцевидна, шийка, дръжка, цивка, шарка.
Разбира се в миналото хората сами са си приготвяли глината и глазурите, което също е майсторлък. Изпичането пък си е истинска магия! Сега всеки може да види в Youtube всичко. Преди само майсторът е виждал огнените съдове.
Видео: Искра.бг
Коя е най-интересната техника при създаването на един керамичен
съд?
Създаването на един съд преминава през центроване на топката, пробиване и изтегляне. Разширяването е по-интересно от издължаването. Това е мое наблюдение. Всеки ахва при промяната на съда, който преминава през няколко форми, докато се свали от тъпанджата.
Колко вида керамика има и какви са разликите между тях?
Съществуват няколко вида керамика. Бусинска, Троянска, Габровска, Търновска/Царска/, Берковска, Преславска… Всяка е характерна със своята украса и това я отличава от другите!
Разкажете ни повече за орнаментите?
И сега гърнетата за боб са с много постна шарка, дори никаква. Някои искат да е като на баба съда – без глазура. На една делва ѝ стига украса с фуршове. Троянската керамика е характерна със своята „мокра“ шарка. Ангобира се съдът и веднага се правят спуски, байраци, пауново око, борче или букетче. Сграфитото е интересна техника, с флорални мотиви, птица или лъв, геометрични фризове.
Сухата шарка – с туба ни дава вълнообразни линии, стоборки, спирали, чазии. Рисуването с четка е за цветя и листа. Видите ли жълта керамика, със зелени петна и гребенчата шарка – габровска е!
Колко време продължава обучението на един човек, за да може да
се нарече майстор грънчар?
Първо е чирак, после калфа и тогава майстор. А за времето? На св. Спиридон са му трябвали сълзи, за да разбере, че трябва и вода за глината. Различно е за всеки.
Има ли желаещи да изучат този занаят в днешно време?
Желаещи има, но за хоби! В момента ситуацията е такава.
Довършете изречението: Важно е да пазим българските занаяти, защото…
… там са корените ни.
Нека запалим Искрата! Може би сте занаятчия или познавате такъв човек, чиято работа заслужава да бъде позната на обществото. Пишете ни на iskra@iskra.bg, за да разкажем за неговия професионален път и попрището, което е признал за свое.