Новината, че при издирването на подводния плавателен съд, който изчезна във водите на Атлантическия океан, са били засечени шумове, дава надежда, че петимата души на борда вероятно са живи. Звуците са били регистрирани от сонарни буйове в рамките на мащабната спасителна операция, която буквално се състезава с времето, за да открие подводницата „Титан“. Както вече е известно, тя изчезна по време на дълбоководно плаване, организирано с цел документиране на останките на кораба „Титаник“ преди три дни.
Организацията на подводните операции е била променена, за да се изследват по-обстойно шумовете, съобщиха от бреговата охрана на САЩ. По техни думи обаче до момента не е открито нищо ново. Тъй като запасите от кислород в плавателната машина се очаква да се изчерпят около 10:00 часа местно време утре, следващите няколко часа са от решаващо значение. Американските власти твърдят, че шумовете са се чували на интервали от половин час в продължение на около четири часа вчера.
Експерти в областта на дълбоководните плавателни операции, които са разговаряли с екип на “BBC”, разкриха, че за момента е трудно да се определи какви биха могли да бъдат тези шумове, без да се видят данните, а контраадмирал Джон Маугър, който ръководи издирването, също потвърди, че източникът, предал новината е неизвестен. Според експертите е възможно да се касае за кратки, резки, сравнително високочестотни шумове, издавани от вътрешността на подводницата чрез удар на твърд предмет в края ѝ. Франк Оуен от Австралийския институт за подводници заяви, че въз основа на наличната информация е убеден, че звуците идват от вътрешността на плавателния съд.
„Ако е имало 30-минутен интервал, много малко вероятно е да е нещо друго, освен звуци, предизвикани от човек“, сподели още Оуен пред “BBC”.
На борда се намират британският бизнесмен Хамиш Хардинг /58 г./, бизнесменът с британско-пакистански корени Шахзада Дауд /48 г./, неговият син Сулеман, /19 г./, както и Стоктън Ръш, на /61 г./, изпълнителен директор на компанията „OceanGate“, която организира пътуванията на цена от 250 000 долара на човек. Оуен твърди, че според него шумовете са предизвикани по идея на петия човек вътре – 77-годишния Пол-Анри Наржоле, бивш водолаз от френския флот и известен изследовател, тъй като той би трябвало да е наясно с протокола, по който трябва да се сигнализират издирващите сили. Решението за променя в метода на издирването показва, че властите мислят по подобен начин.
Другият лъч надежда е породен от факта, че тези звуци са били уловени от сонарните буйове, казва още Оуен. Останките от „Титаник“ лежат на 12 500 фута (3800 м) под повърхността на океана, където се намират буйовете. Всички форми на електромагнитно излъчване, включително радиото и радарите, са безполезни под вода, но звукът може да се разпространява бързо на големи разстояния. Възможно е шумове от дълбоки океански слоеве да достигнат до сонарните буйове, но е по-вероятно звуците да идват от един и същи океански слой. Експертът все пак успокоява, че ако звуците наистина идват от подводницата, спасителите би трябвало да успеят да я открият доста бързо.
Американските и канадските агенции, военноморските сили и търговските дълбоководни фирми подпомагат спасителната операция, която се ръководи от бреговата охрана на САЩ в Бостън. В зоната на издирване се намират военни самолети, друга подводница и няколко кораба, някои от които са оборудвани с подводни дистанционно управляеми превозни средства. Те обаче са по-полезни за събиране на информация, а не в случай на издирване, разкрива Оуен. По негови думи, за да се открие и извади на повърхността толкова голям плавателен съд, е необходимо тежко оборудване.