Европейските политически партии се споразумяха да избягват създаването и разпространението на немаркирани фалшификати преди изборите в блока през юни като част от хартата на ЕС за честни кампании, пише „Politico“.
По-голямата част от политическите партии в ЕС – като дясноцентристката Европейска народна партия /ЕНП/, лявоцентристката Партия на европейските социалисти /ПЕС/ и дясната Партия на европейските консерватори и реформисти /ЕКР/ – подписаха доброволен кодекс за поведение преди европейските избори на 6-9 юни по време на церемония в Комисията.
Крайнодясната партия „Идентичност и демокрация“ /ИД/ не подписа по време на церемонията, но Геролф Анеманс, председател на бюрото на партията ИД и член на Европейския парламент, заяви пред „Politico“, че формацията се е присъединила към инициативата и я подкрепя. Той добави, че генералният секретар на партията е присъствал.
Обещанието идва на фона на загрижеността от чуждестранна намеса чрез кампании за дезинформация и кибератаки. В Словакия, Обединеното кралство и Съединените щати започнаха да се разпространяват видеоклипове, снимки и аудиоматериали, генерирани от широко достъпни инструменти за изкуствен интелект, които се представят за публични фигури, включително политици, с цел манипулиране на избирателите. Партиите във Франция и Полша също са използвали технологията, за да атакуват други политици. Заместник-председателят на Комисията Вера Йоурова заяви:
„Това споразумение ще спомогне за изграждането на доверие у избирателите и ще повиши доверието им в изборния процес. Изборите трябва да поставят началото на съревнованието на идеи, а не на мръсни манипулативни методи като дълбоките фалшификати с изкуствен интелект.“
Страните се споразумяха да не произвеждат, използват или разпространяват, „каквато и да е форма на измамно съдържание, използващо аудио, изображения или видео и генерирано със или без изкуствен интелект, за да променя или фалшифицира фалшиво или измамно кандидати длъжностни лица или която и да е заинтересована страна в изборите“. Такова съдържание ще бъде разрешено, само когато е ясно обозначено. Насърчават се техники като водни знаци и технически пръстови отпечатъци, известни като сигнали за произход.
Платформи като Facebook, YouTube и TikTok трябва да гарантират, че политическите реклами и дълбоките фалшификати с изкуствен интелект са ясно обозначени съгласно новия закон на ЕС за модериране на съдържанието – Закона за цифровите услуги. През февруари компаниите, сред които Google, собственикът на Facebook Meta и създателят на ChatGPT OpenAI, също се договориха да работят заедно за създаването на инструменти като водни знаци и техники за откриване, за да откриват, етикетират и развенчават дълбоките фалшификати.
Сред останалите 14 доброволни ангажимента в хартата са обещанията да не се използват фалшиви акаунти и ботове за засилване на политически послания и да се разкриват политически реклами, включително чрез влиятелни лица. Европейските политически партии също така обещаха да не популяризират съдържание, подстрекаващо към насилие, включително срещу други кандидати, или да прокарват дискриминационни послания.
Йоурова поиска от европейските политически партии да настояват пред своите национални членове – като Социалдемократическата партия на Германия на канцлера Олаф Шолц, „Право и справедливост“ на Ярослав Качински в Полша, „Ренесанс“ на френския президент Еманюел Макрон – да се присъединят към хартата.
Отделно от това във вторник влезе в сила нов европейски закон за политическата реклама, който задължава онлайн платформи като Meta да позволят на европейските политически партии, групи и институции на ЕС да купуват реклама в целия блок.
На последните избори в ЕС Facebook се сблъска с ответна реакция, след като блокира възможността основните институции на блока да рекламират в чужбина заради мерките за ограничаване на чуждестранното влияние. Така например европартиите със седалище в Белгия можеха да се насочват само към онлайн избиратели в Белгия.