Поредица от проблеми, свързани със сигурността, логистиката и метеорологичните условия, провалиха плана за доставка на отчаяно необходимата хуманитарна помощ в Газа чрез изграден от американските военни кей, пише „Асошиейтед прес“.
Разрушен от силни ветрове и бурно море само седмица, след като бе пуснат в експлоатация, проектът е изправен пред критики, че не е изпълнил първоначално възложените очаквания и не е защитил цената си от 320 млн. долара.
Въпреки това американски служители твърдят, че стоманеният мост, свързан с плажа в Газа, и плаващият кей се ремонтират и сглобяват в пристанище в южен Израел, след което ще бъдат монтирани отново и ще заработят следващата седмица.
Макар че според първоначалните оценки на Пентагона пристанът би могъл да доставя до 150 камиона с помощи на ден, когато заработи на пълни обороти, това все още не се е случило. Лошите метеорологични условия възпрепятстваха доставката на помощи в Газа от кея, а израелската офанзива в южния град Рафах затрудни, ако не и дори направи невъзможно, доставката на помощи в региона по сухопътен път.
Реакциите на групите за помощ са разнопосочни – те както приветстват всякаква помощ за гладуващите палестинци, обсадени от продължаващата вече почти осем месеца война между Израел и „Хамас“, така и осъждат кея като разсейване, което отвлича вниманието от Израел, за да отвори повече гранични пунктове, които са много по-продуктивни.
„Това е странично шоу“, смята Боб Китчън, високопоставен служител на Международния спасителен комитет.
От самото начало администрацията на Байдън заяви, че кейовете не са предназначени да бъдат цялостно решение и че всяко количество помощ помага. Ето какво каза в сряда говорителят по въпросите на националната сигурност Джон Кърби:
„Никой не е казал в началото, че това ще бъде панацея за всички проблеми с хуманитарната помощ, които все още съществуват в Газа. Мисля, че понякога има очакване към американските военни – защото те са толкова добри – че всичко, до което се докоснат, ще се превърне в злато в един миг.“
„Знаехме, че това ще бъде трудна задача“, добави той: „И се оказа, че е трудно.“
Преди войната Газа получаваше средно около 500 камиона с помощи всеки ден. Агенцията на САЩ за международно развитие твърди, че се нуждае от постоянен поток от 600 камиона на ден, за да облекчи борбата за храна и да върне хората от ръба на глада. Помощта, донесена през кея, е достатъчна за изхранването на хиляди хора в продължение на месец, но данните на ООН показват, че тя едва ли е намалила общите нужди на 2,3 милиона души в Газа.
Ето какъв е графикът за изграждането на кея, с какви проблеми се сблъсква и какво може да последва:
Март: Обявяване и подготовка
7 март: Президентът Джо Байдън обяви плана си за изграждане на кей от американската армия по време на речта си „За състоянието на съюза“. Ето как го съобщи той:
„Тази вечер нареждам на американските военни да оглавят спешна мисия за изграждане на временен кей в Средиземно море на брега на Газа, който да може да приема големи пратки, превозващи храна, вода, лекарства и временни убежища.“
Но още в тези първи моменти той отбеляза, че кейовете ще увеличат количеството на хуманитарната помощ, която влиза в Газа, но че Израел също „трябва да даде своя принос“ и да допусне повече помощ.
8 март: Генерал-майор Пат Райдър, говорител на Пентагона, заяви пред репортери, че разполагането на силите и изграждането на проекта ще отнеме „до 60 дни“.
12 март: Четири лодки на американската армия, натоварени с тонове оборудване и стоманени сегменти на кейове, напуснаха съвместната база Лангли-Еустис във Вирджиния и се отправят към Атлантическия океан за очакваното едномесечно пътуване до Газа. Командирът на бригадата, полковник от армията Сам Милър, предупреди, че транзитът и строителството ще зависят до голяма степен от времето и от евентуално открито море, което ще срещнат.
В края на март: Корабите на американската армия се сблъскаха с открито море и бурно време, докато прекосяват Атлантическия океан, което забави темпото им.
Април: Строителство и надежда
1 април: Седем хуманитарни работници от Световната централна кухня са убити при израелски въздушен удар, докато пътуват с ясно обозначени превозни средства в рамките на мисия за доставка, разрешена от Израел. Ударът подхрани продължаващите опасения за сигурността на хуманитарните работници и подтиква агенциите за помощ да преустановят доставките на хуманитарна помощ в Газа.
19 април: Представители на САЩ потвърждават че Световната продоволствена програма на ООН се е съгласила да помогне за доставянето на помощта, доставяна в Газа по морския маршрут, след като бъде завършено строителството.
25 април: Започна основното строителство на пристанищното съоръжение на брега близо до град Газа. На брега е мястото, където ще се доставя и предава на агенциите за помощ помощта, получена по фарватера.
30 април: На сателитни снимки се вижда как корабът на ВМС на САЩ USNS Roy P. Benavidez и армейски кораби работят по сглобяването на кея и дигата на около 11 км от пристанището на брега.
Май: Кейът се открива … след това се затваря
9 май: Американският кораб Sagamore е първият кораб, натоварен с помощи, който напуска Кипър и се насочва към Газа и в крайна сметка към кея. В Кипър е изграден сложен пункт за сигурност и инспекция, за да се проверява помощта, идваща от редица държави.
16 май: След повече от седмица забавяния поради лоши метеорологични условия и други причини, строителството и монтажът на кея край бреговете на Газа и на моста, прикрепен към бреговата линия, са завършени.
17 май: Първите камиони с помощи за ивицата Газа се спускат по новопостроения кей и влизат в охраняемата зона на брега, където ще бъдат разтоварени и товарът ще бъде разпределен между агенциите за помощ, които ще го доставят с камиони в Газа.
18 май: Тълпи от отчаяни палестинци пресрещат колоната от камиони с помощи, идваща от кея, и отмъкват товара от 11 от 16-те превозни средства, преди те да стигнат до склада на ООН за разпределение.
19-20 май: Първата храна от кея – ограничен брой висококалорични бисквити – достига до нуждаещите се в централната част на Газа, според Световната продоволствена програма.
Организациите за помощ преустановяват доставките от кея за два дни, докато САЩ работят с Израел за отваряне на алтернативни сухопътни маршрути от кея и за подобряване на сигурността.
24 май: До момента малко повече от 1 000 тона помощи са доставени в Газа през построения от САЩ кей, а по-късно USAID заявява, че всички те са разпределени в рамките на Газа.
25 май: Силните ветрове и бурното море повреждат кея и водят до засядане на четири кораба на американската армия, които работят там, като раняват трима военнослужещи, включително един, който е в критично състояние. Два плавателни съда засядат в Газа близо до основата на кея, а два засядат близо до Ашкелон в Израел.
28 май: Говорителката на Пентагона Сабрина Сингх заяви, че големи части от кея са изтеглени от плажа и са преместени в израелско пристанище за ремонт. Основата на моста остава на брега на Газа. Тя казва също, че помощта в Кипър се товари на кораби и ще бъде готова за разтоварване на кея, след като той бъде върнат на мястото си.
29 май: Два от армейските плавателни съдове, които са заседнали на плитчина в лошото време, вече са обратно в морето, а другите два в близост до кея са освободени с помощта на израелските военноморски сили.
Какво следва?
През следващите дни участъците от кейовете ще бъдат сглобени и до средата на следващата седмица ще бъдат преместени обратно на брега на Газа, където кейовете отново ще бъдат прикрепени към плажа, обяви Пентагонът.
„Когато успеем да закрепим отново кея, ще можете да видите как помощта се оттича в доста стабилен поток“, подчерта Сингх във вторник. Той увери:
„Ще продължим да работим с този временен кей толкова дълго, колкото можем.“