Изменения в Закона за туризма, които са публикувани за обществено обсъждане, предвиждат Гаранционен фонд в туризма да плаща обезщетения на клиентите при фалит на туроператор. Идеята е при фалит, хората да могат да се обръщат към фонда.
В случай, че туроператорът е застрахован, което вече няма да бъде задължително, тогава потърпевшите ще могат да търсят пари и от фонда, и от застрахователя. Същевременно туроператорите ще трябва да внасят вноски във фонда, с които евентуално да се посрещат разходите при фалит на определена компания.
Семейство, планиращо пътуване, сега се опасява, че вноските, които операторите ще трябва да плащат в бъдеще, ще оскъпят услугата. В такъв случай предполагат пред „bTV“, че или ще разредят пътуванията, или ще избират по-евтини, или до по-кратки дестинации.
Браншът уверява, че няма да се създава специално перо в офертите, което да бъде насочено към фонда, тъй като европейските власти не го позволяват. От сектора обаче добавят, че в случай, че разходите им бъдат вдигнати, ще трябва да бъдат компенсирани. От бранша са притеснени, че измененията ще повлияят най-вече върху туристическите оператори, продаващи директно на клиентите, но не и върху продаващите на едро. Притесненията са, че масово ще се продават на дребно, но не всички ще внасят средства във фонда, а потърпевши могат да се окажат клиентите. Също така се пита и кой ще осъществява контрол.
Заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева обеща, че ще има контрол. По думите й със сигурност това ще са служители на Комисията за защита на потребителите, предвиждат се контролни функции и на туристически министър.
Очаква се измененията да бъдат разгледани от депутатите в следващия парламент.