По-чест контрол на физическото състояние на шофьорите след определена възраст. Това е едно от възможните предложения след комплексния анализ на пътната безопасност, който в момента изготвя държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“.
„Около 13% от хората над 64-годишна възраст в България са шофьори, а според статистиката на регистрираните пътно-транспортни произшествия четири пъти е по-голяма вероятността те да загинат като водачи в инцидент на път“, заяви председателят на агенцията Малина Крумова за „БНТ“.
Това е причина да бъдат обсъдени мерки, свързани с по-възрастните участници в движението. Вероятно е да се въведат по-чести медицински прегледи за тях. Все още не е уточнена възрастта, след която да се прилага подобно решение, както и честотата на контрол.
„Не зная защо в публичното пространство се коментира точна възраст от 60 години – това трябва да е резултат от експертна медицинска оценка, която все още не е направена“, коментира Крумова и сподели, че е възможно изискването да се прилага след 65 или 70 години.
Към момента няма да бъдат обсъждани допълнителни тестове или други изисквания за никоя група шофьори.
„Говорим само за мерки, които и в момента се прилагат“.
Милена Крумова обясни, че според действащите у нас закони, при подновяване на шофьорска книжка в категория В, се изисква медицинско свидетелство. Въпросът е дали е нужно след дадена възраст тези прегледи да са по-чести и дали трябва да се наблегне на определени аспекти от здравното състояние.
Председателят на държавната агенция поясни, че за постигане на максимална пътна безопасност е необходимо да се приложат отделни мерки за всяка възрастова група. Тя коментира по-агресивните млади шофьори, които са прекалено уверени и нямат опит. Все повече са случаите на употреба на наркотични вещества, въпреки сядането зад волана.
Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ вече разработва системи за управление на безопасността на служителите при движение по пътищата, които ще започнат да се прилагат първо в бюджетните организации. 40% от катастрофите в Европейския съюз са при служебни пътувания.
„Стъпваме на европейския и международен опит като част от мерките са за завишаване на контрола към техническата изправност на превозните средства, на техните водачи и недопускане на шофьори с много нарушения да управляват служебни автомобили“, поясни Малина Крумова.