Предполага се, че новите автомобили стават все по-безопасни. Тогава защо броят на смъртните случаи се увеличава?

0
48
Трафик, коли.
Трафик. Снимка: Пиксабей

Алиса Милиган беше човек, който интуитивно знаеше кога друг човек има нужда от помощ, насърчение или добра дума, пише „Асошиейтед прес“. Въпреки че беше нова в Тенеси, 23-годишната студентка по физиотерапия, чиято майка я наричаше „сладката Алиса, вече беше създала много близки връзки, особено в рамките на сплотената колоездачна общност около Нешвил – преди да загине този месец, блъсната от пикап, докато карала колело със свой приятел.

Смъртните случаи по пътищата в САЩ се увеличават, въпреки че данните от правителствените тестове показват, че превозните средства стават все по-безопасни. Въпреки че броят на всички смъртни случаи, свързани с автомобили, бележи тенденция на нарастване през последното десетилетие, при пешеходците и велосипедистите се наблюдава най-рязко увеличение: над 60 % между 2011 г. и 2022 г. Това съвпада с рязкото увеличаване на продажбите на SUV, пикапи и ванове, които представляват 78% от продажбите на нови автомобили в САЩ през 2022 г., според Motorintelligence.com.

Настоящите рейтинги в САЩ отчитат само безопасността на хората в автомобила. Националната асоциация на градските транспортни служители води усилия, с които иска от транспортните служители на САЩ да започнат да отчитат безопасността на хората извън превозните средства в 5-звездните си оценки за безопасност. Ето какво коментира Джесика Чичино, вицепрезидент по изследванията в Института за застрахователна безопасност по пътищата с нестопанска цел:

„Не знаем какво точно се случва с увеличаването на смъртните случаи при пешеходците. Със сигурност изглежда, че увеличаването на броя на по-големите превозни средства допринася за това.“

„Много проучвания показват, че по-големите превозни средства като джипове и пикапи е по-вероятно да убият или сериозно да наранят пешеходци и велосипедисти, когато участват в катастрофа, изтъкна тя, като отбеляза, че големите превозни средства по-често удрят хората в главата и жизненоважните органи, а не в краката.

Конструкцията на тези превозни средства също така може да създаде проблеми с видимостта. Проучване на Застрахователния институт за безопасност на движението по пътищата на катастрофи с пешеходци на кръстовища установи, че превозните средства, които най-често участват в катастрофи с леви завои, са джипове и пикапи, което предполага, че „може би им е по-трудно да видят някои от тези пешеходци“, смята Чичино.

Според говорителя Тод Хил, Subaru, която се представя добре в тестовете на IIHS за избягване на сблъсъци с пешеходци, счита видимостта за своя първа линия на безопасност. Но това става все по-трудно, тъй като стандартите за безопасност при преобръщане изискват от автомобилите да подобрят здравината на колоните, които поддържат покрива. Той подчерта:

„Колкото по-малки са стъклата, толкова по-голяма гъвкавост на дизайна имате … но това наистина се случва за сметка на външната видимост.“

Макар че изследванията на мъртвите зони непосредствено пред леките автомобили са по-малко, през 2021 г. Consumer Reports установи, че високите капаци пречат на водача да вижда пешеходците. Междувременно в доклад от януари 2023 г. на Центъра Волпе към Министерството на транспорта на САЩ се установява, че „все по-големите слепи зони в SUV и пикапите са свързани с фатални катастрофи с фронтално преобръщане, при които хората биват блъскани от бавно движещи се превозни средства.

САЩ започват да провеждат краш тестове на автомобили през 70-те години на миналия век, а през 1993 г. въвеждат 5-звездната система за оценка. През 2006 г. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) започна да изисква етикетите на прозорците на новите автомобили да включват тези оценки.

Благодарение на усъвършенстването на автомобилите, законите за предпазните колани и други промени, катастрофите с фатален край в САЩ бележат тенденция към намаляване в продължение на десетилетия, като през 2011 г. достигнаха най-ниското си ниво от 29 867. Но тази тенденция се обърна. Правителствените прогнози за катастрофите с фатален край през 2022 г. показват 43% увеличение до 42 795 – отчасти благодарение на увеличаването на скоростта и шофирането в нетрезво състояние и намаляването на използването на предпазни колани. Фаталните катастрофи са се увеличили и като процент от общия брой изминати километри. Смъртните случаи при пешеходци и велосипедисти са се увеличили с 64% от 2011 г. насам и се оценяват на 8413 през 2022 г.

NHTSA предложи нови тестове за избягване на сблъсъци с пешеходци, но те ще бъдат доброволни и няма да са част от 5-звездната рейтингова система на агенцията, уточни Били Ричлинг, говорител на Националната асоциация на градските транспортни служители, която настоява тестовете за безопасност на пешеходците да станат задължителни. Той обясни:

„Едно превозно средство може да не премине теста за безопасност при сблъсък с пешеходец и въпреки това да получи пет звезди.“

Доброволната оценка не е достатъчна за Джесика Харт, чиято 5-годишна дъщеря Али беше блъсната и убита в техния квартал във Вашингтон през 2021 г. Нейната петиция в Change.org, в която се изисква NHTSA да включи риска от убиване на пешеходец в своята 5-звездна система за оценяване, е събрала повече от 28 000 подписа.

„Тя току-що беше започнала детска градина, казва Харт за дъщеря си. Жената разказва:

„Тя караше колелото си на пешеходната пътека, на един квартал от дома ни, в училищната зона. Беше с баща си. И един ван Ford Transit дойде на 4-посочното кръстовище, не я видя, а просто продължи през знака „Стоп“ и я блъсна и уби.

Джон Кап, директор на отдел „Технологии, стратегия и регулиране на безопасността на превозните средства“ в General Motors, подчерта, че няма достатъчно данни за смъртните случаи на пешеходци, за да се разберат причините. Той също така призна, че има компромиси в дизайна и каза, че в миналото акцентът върху безопасността е бил върху хората в превозните средства. Кап твърди:

„В крайна сметка не можем да направим толкова много, когато някой е блъснат извън превозното средство. Ето защо се фокусираме върху предотвратяването на сблъсъци с пешеходци.

Почти всички нови автомобили на GM са оборудвани с автоматична аварийна спирачка, а камерите стават все по-добри в забелязването на пешеходци през нощта, когато се случват повечето от тези фатални катастрофи.

Това е в съответствие с предложението на NHTSA, според което в рамките на три години новите леки и лекотоварни автомобили трябва да разполагат с автоматична аварийна спирачка, която да може да открива пешеходци, включително и през нощта.

Напредъкът в тази технология обещава да помогне за компенсиране на мъртвите зони, но експертите по безопасността са на мнение, че тя е само част от решението, което изисква промени в инфраструктурата, спазване на ограниченията на скоростта и дори промени в дизайна на автомобилите. Чичино подчертава:

„Искате да се справите с проблема от всички ъгли. Искате да предотвратите катастрофите, но когато те се случат, искате да бъдат по-малко опасни.“

Сега Харт е защитник във вашингтонския клон на организацията „Семейства за безопасни улици – организация с нестопанска цел, която работи за прекратяване на катастрофите с фатален край. Харт е категоричен:

„Говоря и се застъпвам за безопасни улици, по-безопасни превозни средства, алтернативи на шофирането и то, просто защото не мога да си представя, че дъщеря ми е била убита – това е жестоко и травмиращо – и че нищо няма да се промени.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments