Трябват спешни мерки, за да се възстанови присъственото образование у нас. Това обявиха от „Демократична България“ по време на преговорите за съставяне на правителство в сектор „Образование“, които се водят в момента.
От ДБ обявиха още:
„Системата на образование трябва да работи за едни щастливи ученици, които да ходят с удоволствие на училище. Там да ги посрещат едни мотивирани учители, а през това време родителите са са спокойни, че децата получават най-доброто и успешно ще се реализират. В тази връзка имаме 10-ина точки. Най-сериозният проблем е пандемията, условията при които ни постави тази пандемия и продължаващото онлайн обуачение.“
Те подчертаха, че онлайн обучението продължава вече 2 години и това накъсва процеса. Освен това има сериозни дефицити и в мотивацията на учениците и в тяхната среда, която вече реално я няма. Това е в психичното здраве и социализацията.
Според „Демократична България“ сред мерките за връщане на учениците в клас могат да бъдат носенето на маски и кампания за ваксинация на големите ученици.
От ДБ подчертаха, че е особено голям проблемът с учениците, които трябва да имат практически занятия, а в момента нямат такива.
„Представете си, че след 6 месеца ще излязат от автотранспорта шофьори, които ще подкарат градския транспорт. Да не говорим и за висшето образование. Не на последно място са дефицитите, които трябва да бъдат идентифицирани дефицитите на учениците“, обявиха те.
Според ДБ трябва за всеки един ученик да се направи индивидуална програма и той да започне да преодолява своите дефицити, защото в противен случай ще завърши, но нито един работодател няма да иска да го наеме. От коалицията се обявиха още, че реформа в образователната система и дадоха пример с това, че 90% от децата между 0 и 3-годишна възраст не са обхванати от нея. Второто него е, че системата остава трайно нереформирана и е необходима структурна реформа.
Административната реформа трябва да доведе до по-бърза дигитализация и синхронизация. Такива, които да освободят ресурс, за да може да се намали административната тежест към конкретния учител, подчертаха още от ДБ.
Те говориха и за трайната недофинансираност на системата, като дадоха пример с това, че един ученик в България струва 2000 лева, а във Великобритания струва 15 000. Затова от ДБ заложили едни параметри, които считам, че почти всички ще бъдат съгласни с тях и считаме, че трябва да е обвързано с БВП и 4% да отиват за средно образование, 1% за висше и 1% за наука.