Фалшивите намаления и липсващите наличности на промоционални стоки в брошури и реклами граничат с нелоялни търговски практики. Това коментира Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“ в ефира на „NOVA“. По думите й най-популярният и ефективен маркетингов подход за насърчаване на продажбите и по празниците си остават намаленията и специалните оферти, обещаващи на потребителите спестяване на средства.
„По празниците около Коледа и Нова година се пазаруват доста продукти за трапезата. Разпространява се огромно количество брошури с промоционални стоки. Когато хората отидат в обекта, още в първия ден от кампанията и в първите часове от работното време на магазина, се оказва, че точно тези продукти са изчерпани. Около тях има артикули от други марки от същата продуктова група. Тогава потребителите или купуват от тях, или нещо друго.“, разказа Руменова.
Според Закона за защита на потребителите, ако търговец отправи покана за покупка на стоки или услуги на дадена цена за определен период от време, той е длъжен да осигури за посочения период разумно количество от тях при обявените условия съобразно обема на направената реклама. В случай че той не е в състояние да предостави тях или равностойни на тях стоки, включително и чрез друг търговец, и не посочи разумни основания за това, то това е нелоялна практика.
Ако попаднете в подобна ситуация, може да поискате от търговеца да достави лисващите стоки при рекламираните условия и то в разумен срок. В случай че умишлено не го направи и ви предложи като алтернатива друга стока или услуга само и само с цел да насърчи продажбата им, също имате право да възразите, защото това пак е нелоялна търговска практика, разясняват експертите.
Можете да подадете писмена жалба до търговеца. Ако той откаже съдействие за разрешаването на казуса, сезирайте контролните органи. Би трябвало Комисията за защита на потребителите да може да докаже нелоялната практика и да наложи санкция, която по закон достига до 50000 лева. Отделно от това те следва да бъдат забранявани за прилагане в бъдеще, а председателят може да разпореди рекламодателят и/или рекламната агенция да огласи за своя сметка и по подходящ начин акта, с който е установено нарушението, което вече става и обществено порицание и носи със себе си допълнителни – репутационни, щети за икономическия оператор.
Неспазването на законовите изисквания при обявяване на съобщения за намаление – старата цена да е прилагана поне 30 дни преди кампанията за отстъпки, може да не е просто административно нарушение, а нелоялна търговска практика и нарушава икономическите интереси на потребителите.
„Със съобщение за намаление, включено в рекламен текст, потребителят е привлечен да купи именно от този търговец, а после разбира, че е бил подведен.“, посочи Руменова.