Съдебно жури в Калифорния в понеделник присъди на водачите на четири коли Volkswagen AG общо 100 000 долара за наказателни щети поради факта, че са закупили дизелови автомобили, които причиняват свръхзамърсяване, въпреки че присъдената сума е едва малка част от поисканото, пише Reuters.
Шофьорите, три отделни лица и двойка, са сред около 350-те души в САЩ, които се отказаха от класово уреждане на казуса за 10 млрд. долара с германския автомобилен производител, който се съгласи да откупи обратно стотици хиляди автомобили, след като призна, че използва нелегален софтуер за измама на американските тестове за замърсяване през септември 2015 г.
Петимата ищци бяха част от първоначален процес на 10 души, насочен към определяне на модел за разрешаване на останалите искове. По-рано този месец журито присъди на петимата общо 5747 долара обезщетение.
Volkswagen заяви в понеделник, че е доволна, че журито е отхвърлило исканията на повечето собственици, но ще апелира тази сума да бъде намалена.
“Тези ищци имаха минимални загуби и с основание исканията им бяха отхвърлени. Адвокатът им поиска днес наказателни обезщетения в милиони долари”, заявиха от Volkswagen.
“Журито правилно отказа това искане. Въпреки това решението надхвърля ясни конституционни граници и ще поискаме от съда съответно да намали сумата.”
Адвокатите на измамените собственици не поискаха да дадат коментар по темата. Класовото споразумение засегна близо 600 000 американски дизелови автомобила. Скандалът досега струва на VW над 30 милиарда евро (34,2 милиарда долара) под формата на глоби, санкции и разходи за обратно изкупуване. През май 2019 г. компанията отдели допълнителни 5,5 милиарда евро условни задължения, тъй като продължава да се сблъсква с наказания и съдебни дела по целия свят.
Отделно VW и Aмериканската комисия за ценни книжа и борси (SEC) заявиха в понеделник, че не могат да постигнат споразумение, за да разрешат делото на SEC, в което Volkswagen и неговият бивш изпълнителен директор Мартин Винтеркорн са обвинени за измама на инвеститорите в предложенията за облигации в САЩ. SEC и VW предложиха график, в който потенциално да се види, че случаят ще бъде разгледан през 2023 година.
Миналата седмица федерален съдия одобри отделно споразумение с 96,5 милиона долара между VW и собствениците на 98 000 превозни средства, които имат етикети за икономия на гориво и поддържат ефективността.
Миналата година Агенцията за опазване на околната среда заяви, че Фолксваген трябва да отнеме кредитите за емисии на парникови газове и да понижи оценките за икономия на гориво за тези превозни средства, след като софтуерът за автомобили надцени ефективността в целия свят.
Превод: Диана Тодорова