По повод изказванията на народния представител от „Демократична България“ Ивайло Мирчев и общественика Димитър Найденов за складирането на опасни товари на „Терминал 2А“ в Порт Бургас, от редакцията на Искра.бг потърсихме по казуса ръководството на пристанището. Главният юрисконсулт Весела Джунджурова коментира:
„Обработват се в пристанището определени видове наливни товари, като е обезопасено по всякакъв начин и с всякакви модерни средства безопасността на тази обработка. За обработката на тези товари имаме всички разрешителни от всички инстанции – противопожарна охрана, РИОСВ, разрешение за строеж и разрешения за ползване. Имаме всички разрешения за строеж и експлоатация. Всички терминали са изградени при спазване на законовите изисквания, със съответните изискуеми от закона разрешителни.„
Специално за Искра.бг Борис Белев, управител на БМФ Порт Бургас“, каза:
„От ръководството на пристанището сме пуснали писмо до министъра с всички протоколи и решения. Сярната киселина има специален начин на съхранение, който се практикува от години, а ние сме го подобрили допълнително. Има и дизел, който се съхранява в малки баки, които си имат двойни стени, с кранове за спиране и т.н. Вагоните натоварени с LPG при нас се движат с 5-6 км/ч и след това се поемат от жп превозвачите. Преди това се проверява всяка цистерна. След Хитрино затегнахме много мерките – какви цистерни преминават за натоварване. Тези, които не са отремонтирани се връщат. При изказванията за нередности се търси политическа сензация и покачване на рейтинга. Не може да се говорят неистини. На пристанище Ротердам разстоянието на баките от жилищните сгради са още по-близко, защото има европейски норми, които се спазват. Нито сярната киселина, нито дизелът могат да избухнат.“
От пристанището обявиха „Ден на отворените врати“, който ще се проведе на 19 февруари. На него могат да присъстват както журналисти, така и жители на града.
Припомняме ви, че на вчерашната на пресконференцията Димитър Найденов подчерта, че са подали сигнали до ресорните министри на транспорта, на вътрешните работи, на финансите и на екологията, дали са спазени всички процедури при изграждането на инсталацията. По думите му разрешителните за инсталация и за складиране на сярна киселина е било извършено при нарушение на закона. Той посочи, че през 2017 година, тогавашният началник на РИОСВ-Бургас Тонка Атанасова е обяснила, че за проекта за изграждане на инсталация за складиране и обработка на сярна киселина, не е нужно да се извършва Oценка за въздействие върху околната среда /ОВОС/.
Общественикът припомни, че концепцията за получаване на концесия на съществуващо пристанище е предвиждало частен инвеститор да вложи значителна сума за основен ремонт и разширяване на инфраструктурата и закупуване на ново товаро-разтоварно оборудване. В замяна на това операторът получава правото да оперира пристанището.
Очаквайте продължение по темата!