Проблемите на философското и гражданското образование бяха обсъдени на национална конференция, която се проведе в Югозападния университет „Неофит Рилски“. Тя се нарича „Критичност и новаторство. Парадигми в обучението по философия и гражданско образование“. Организатори на форума бяха Философският факултет на ЮЗУ „Неофит Рилски“ и Регионалното управление на образованието – Благоевград.
Научното събитие, посветено на 230-годишнината от рождението на патрона на университета – Неофит Рилски, бе открито от проф. д-р Иванка Станкова – заместник-ректор по научноизследователската работа и докторантското развитие на Югозападния университет.
Приветствия към участниците в конференцията отправиха проф. д-р Борис Манов – декан на Философския факултет, доц. д-р Силвия Кръстева – ръководител на катедра „Философски и политически науки“ и Екатерина Текерска – старши експерт по обществени науки, гражданско образование и религия към Регионалното управление на образованието – Благоевград.
Актуалната тема за съвременното образование и модерното училище в областта на философското и гражданското образование привлече като участници преподаватели, изследователи, студенти и докторанти от ЮЗУ „Неофит Рилски“, СУ „Св. Климент Охридски“, ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“, учители от VII СУ „Кузман Шапкарев“ – Благоевград, Разложката професионална гимназия „Никола Стойчев“ – Разлог, Професионалната гимназия по икономика и туризъм „Проф. д-р Асен Златарев“ – Петрич. Във форума участваха и експерти от Регионалното управление на образованието в София и в Кюстендил.
В рамките на двудневната конференция, която се проведе хибридно – присъствено и онлайн, бяха обсъдени теми, свързани със стратегическото планиране на цялата рамка на съвременното българско образование. Бяха дебатирани парадигмалните подходи: водещият компетентностен подход и необходимостта от образование, насочено приоритетно към ценностите и цялостното формиране на личността на обучаваните в учебния процес.
Представени бяха проблемите на формирането на изследователска общност в обучението, новите тематични линии на глобалното образование, изискващо компетентности, основани на мултикултурализма, световното гражданство, глобалната демокрация, глобалните ценности.
Основен акцент бе поставен върху необходимостта от екологично образование и възпитание, които целенасочено да се развиват в съвременното българско училище. Тема, предизвикала оживено обсъждане, бе и включването на съвременното изкуство в учебните програми по философия и гражданско образование, тъй като тук се констатира липсата на модерно обучение за употребата и критичното отношение към съвременните визуални изкуства и медийни технологии.
Учителите представиха споделен опит и иновации по интердисциплинарно урочно съдържание в новаторска STEM среда, за интересни и вдъхновяващи открити уроци по философия и гражданско образование, за работа по Еразъм проекти, за равенство в професиите и еднакъв образователен достъп. Конференцията реализира единно изследователско и тематично пространство между висшето и средното образование и институциите, отговорни за образованието, като завърши с идеята за предстояща нова инициатива по така актуалната тема на екологичното образование.