Продажбите на автомобили в Китай се повишиха с 8,8% спрямо година по-рано през първата половина на 2023 г., тъй като покупките на електрически превозни средства скочиха, но растежът изчезва, тъй като икономическото възстановяване след края на антивирусния контрол се охлажда, съобщи индустриална група във вторник, пише „Асошиейтед прес“.
Продажбите на SUV, седани и миниванове са нараснали до 11,3 милиона, забавяйки растежа от 9,5% през 2022 г., според Китайската асоциация на производителите на автомобили. Общите продажби на превозни средства, включително камиони и автобуси, са нараснали с 9,8% до 13,2 милиона. По-рано асоциацията прогнозира, че годишният ръст на продажбите за тази година може да спадне до 3%.
Глобалните производители на автомобили очакват Китай да стимулира растежа на продажбите, тъй като търсенето в САЩ и Европа намалява и наливат милиарди долари в разработването на електрически устройства, за да изпълнят правителствените квоти за продажби. Те се сблъскват с нарастваща конкуренция от страна на китайски марки, които се развиват бързо, заемат пазарен дял и започват да се конкурират с глобалните големи компании на вътрешните си пазари, като изнасят за Европа и Япония.
Икономическият растеж на Китай се възстанови до 4,5% спрямо година по-рано през първите три месеца на 2023 г. от миналогодишните 3%, второто най-ниско годишно ниво от десетилетия. Но това възстановяване изчезна по-бързо от очакваното, тъй като активността на фабриките и потребителите отслабна. Целта на управляващата комунистическа партия за растеж тази година е „около 5%“, но някои прогнозисти от частния сектор очакват само 4%.
Растежът на продажбите на автомобили падна до едва 2,1% спрямо година по-рано през юни за общо 2,3 милиона. Общите продажби на автомобили се забавят до 4,8% за общо 2,6 милиона.
Продажбите на бензиново-електрически хибридни и изцяло електрически превозни средства са нараснали с 44,1% през първите шест месеца на 2023 г. до 3,7 милиона, по-малко от половината от годишния ръст през 2022 г. от 93,4%, според Китайската асоциация на производителите на автомобили. Техният дял от общите продажби се повиши до рекордните 28,3% от миналогодишните 25,6%.
Ръстът на продажбите на електротехника се забави до 35,2% спрямо година по-рано през юни за общо 806 000.
Лидерите на Китай го превърнаха в най-големия пазар за електричество, като инвестираха милиарди долари в субсидии, за да получат ранна преднина в това, което се смята за обещаваща индустрия. Пекин прехвърли тежестта върху производителите на автомобили, като ги задължи да печелят кредити за продажба на електричество, което изисква от тях да разработват модели, които купувачите искат без субсидии. Те създават партньорства, за да споделят многомилиардни разходи за разработка.
Производителите на електрически превозни средства, включително BYD Auto и подразделението Zeekr на Geely Group, започнаха продажби тази година в Япония и Европа. Geely също притежава шведската Volvo Cars и нейната изцяло електрическа луксозна марка Polestar.
Продажбите на китайски марки са нараснали с 19,7% спрямо година по-рано до 2 милиона, което е спад от ръста от 22,8% през 2022 г., според Китайската асоциация на производителите на автомобили.
Износът е нараснал със 75,7% спрямо година по-рано през първото полугодие до 2,1 милиона. Растежът през юни спадна до все още стабилните 53,2% за общо 382 000.