COVID изпитанието се превърна в едно предизвикателство пред образователната система, което все пак постигна своите успехи. Това каза пред проф. Галин Цоков, ръководител на катедрата „Педагогика и управление на образованието“ в Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“.
Пред „БНР“ той анализира данните от МОН, ангажирани с ефекта, който онлайн обучението има върху ученици, учители и изобщо върху цялата система у нас.
Според професорът кризисното образование е демонстрирало важността на институцията училище, въпреки факта, че то се хибридизира все повече. Основният елемент е свързан с дистанционното обучение в електронна среда. Неща, които предстои да се развиват в образователната система в България.
Проф. Цоков подкрепя идеята при евентуална четвърта вълна училищата да са последните, които в краен случай да затворят врати. Това е от особено значение при началните класове. При тях е най-предизвикателно задържането на вниманието зад мониторите и липсата на ефективна концентрация е проблем.
Въпреки притесненията, изпитните резултати в повечето училищни звена са приемливи. Не е наблюдаван осезаем спад на знания, уточни проф. Цоков. Развива се и доверието между учителите и семейството на учениците, защото по неволя майките и бащите „станаха съучители“.
Ръководителят на катедрата „Педагогика и управление на образованието“ към ПУ уточни, че добре да се разгледат и данните от 2020 година, за да се посочат добрите практики в българските училища и да се мултиплицират.
Като приоритетна задача професорът посочи предварителното очертаване на прагове, при които да се предприемат мерки към дистанционно и ротационно обучение, „ако пандемията се развие по-сериозно“.