Проф. Румен Драганов пред Искра.бг: Положителни са прогнозите за предстоящия зимен сезон

Експертът отбеляза, че изкуственият интелект навлиза все повече в бранша

1
160
Проф. Румен Драганов
Проф. Румен Драганов. Снимка: Rumen Draganov, Facebook

Прогнозите за зимния туристически сезон са положителни. Очаква се около 1 700 000 чуждестранни посетители да посетят България в периода между декември и април. Това заяви директорът на Института за анализи и оценка в туризма проф. Румен Драганов пред журналист на Искра.бг. По думите му тенденцията, освен за предстоящите празнични ваканции, е да има и много пътувания през уикендите на българи до различни точки на страната.

„Когато говорим за 1 700 000 души, които ще влязат в страната, най-големият брой е свързан с посещения при близки, роднини и приятели, бизнес, балнео, спа и уелнес. По отношение на зимните посещения, свързани със ски и сноуборд – ще бъдат някъде около 280 000 от тези, които ще влязат у нас – от 1 700 000 души. Така че трябва да гледаме на туризма малко по-широко и да не си представяме, че през зимните месеци хората идват единствено и само за ски. Не. Те идват на бално, спа и уелнес, за културен туризъм, градска и историческа среда, бизнес туризъм, посещение при близки, роднини и приятели и още много от други различни видове“, уточни той.

Нововъведенията в сектора са много и се правят непрекъснато, категоричен е експертът, давайки за пример „изкуствения интелект“:

„Изкуственият интелект навлиза много силно в туристическата индустрия. Това например са тези секретари, които като влезнете, в който и да е сайт, те казват – „Задайте си въпросите, а ние ще Ви отговорим“.“

Проф. Драганов коментира и днешното откриване на ски сезона в „Боровец“, Пампорово и Банско: „Те са абсолютно готови за зимния сезон. И всички курорти очакват много туристи тази зима. Сняг има. Ето миналата година, когато първият сняг падна пред февруари, показа, че независимо от всичко курортите могат да работят и с уреди, които създават изкуствен сняг. И там, където се налага, това може да бъде направено, но в момента има добри условия за ски и сноуборд.“

На въпрос как общините подпомагат туризма, проф. Драганов отговори: „Туризмът към всяка една дестинация зависи от местния туристически гений. Местният туристически гений се състои от кмета на общината, главния архитект и туристическата общност, която е на територията на общината. Тук това е конкуренцията. Ако ние говорим за конкуренция между Банско и Смолян примерно, и Стара Загора и Русе, това е местният туристически гений – каквото си измислят. От тук виждаме, че общините стават все по-активни. Те започват да декларират, поне сега новите кметове, че ще отделят много по-голямо внимание на местната туристическа реклама. Но това не е само реклама, която трябва да бъде правена на место. Това са и крос-договори. Смолян се рекламира в Русе, а Русе се рекламира в Смолян. Ако има такъв продукт. И по същия начин е създаването на условия, които да развият местния бизнес. Все повече се налага една форма, която се казва кооперация. Беше създадена кооперация на екскурзоводи вследствие на кризата, която се казва БТС-екскурзоводи. И тази кооперация събира хора, които участват не само с пари, но те могат да участват и със съпорт, със свои материали, със свои автомобили, и така нататък – и да ползват плодовете от своят труд, след това да ги разделят. И такива кооперативи очакваме да бъдат създадени все повече и повече, за да могат хората да се кооперират и да работят съвместно на полето на туризма.“

Парите за реклама, които държавата дава, са абсолютно достатъчни, смята проф. Драганов, добавяйки, че винаги може и повече, но това не е гаранция, че ще има повече туристи. Той обясни: „Общо взето, ако ще държавата да похарчи 100 милиона, няма как чартърната верига, която започна през месец юни, да започне през месец април. Просто няма как, защото няма кой да се качи на тези самолети. И затова основно рекламата се прави от организаторите на туристически пътувания. Това са туроператорите, които са навънка. А ние виждаме и вече онлайн туроператорите – това са големите търсачки и най-различни други, включително такива, които дават квартири под наем, като AirBnB. И съответно там, туристическата индустрия инвестира около 36 милиона евра годишно, за да дойдат тези около 12 милиона туристи, които идват от България. Те не идват на база на тези 16 милиона, които харчи Министерството на туризма, а на база на добрата организация, която има точно в тези електронни сайтове. Защото и вие, като искате да пътувате някъде, влизате в Booking и си намирате хотел. Само, че този хотел плаща 18% на Booking. България е представена със 17 328 места за настаняване. И като погледнем и другите платформи, като погледнем и другите пари, които се харчат – това са другите 36 милиона. Или, казано по-кратко, ние даваме по 3 евро на всеки влезнал турист в България.“

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] година. Припомняме, че същата прогноза направи и проф. Румен Драганов за […]