Независимо дали купуват компютърни чипове директно от производители, преконфигурират автомобили или ги произвеждат с липсващи части, автомобилните производители трябва да проявят креативност, за да се справят с глобалния недостиг на полупроводници, пише „Агенция Ройтерс“.
Недостигът, дължащ се на проблеми с доставките и нарастване на търсенето на потребителски електрически уреди по време на пандемията, удари тежко автомобилната индустрия, като милиони превозни средства по света не се произвеждат, защото липсват важни части. Тъй като проблемът продължава по-дълго от първоначално очакваното, производителите, включително Daimler (DAIGn.DE) и Volkswagen (VOWG_p.DE), трябваше да преосмислят производствените си стратегии.
Производителите на автомобили обикновено купуват части от големи доставчици като Bosch (ROBSCJ.UL) и Continental (CONG.DE), които от своя страна купуват от доставчици по-надолу по веригата. В някои случаи това води до липса на прозрачност, каза Ондрей Буркаки, старши партньор в McKinsey. Той разкрива:
„Създаде се заблудата да се мисли, че имаш избор между двама доставчици, но истината е, че и двамата са произвеждали чипове в една и съща леярна.“
Това сега се променя, според мениджъра по покупките на Daimler Маркус Шефер.
Германският производител на автомобили Mercedes-Benz създаде директна линия за комуникация с всички доставчици на чипове, включително производителите на вафли в Тайван, каза той на автомобилното изложение на IAA през септември. А пък шефът на Volkswagen Херберт Диес говори за „стратегически партньорства“, които неговата компания е сключила с производители в Азия.
Доставчиците на чипове трябва да бъдат третирани по различен начин, като се има предвид стратегическото им значение за индустрията, казва Стефан Брацел от Центъра за автомобилен мениджмънт. Той допълва:
„Виждали сме проблемите, които възникват, когато третираме компаниите за чипове като други доставчици и обажданията спират.“
Буркаки от McKinsey каза, че производителите на автомобили трябва да обмислят преки инвестиции в производството или по-дълги договори със срок над 18 месеца. Той добави“
„Все още не е приложено много от това.“
„ПО-УСТОЙЧИВ“
Междувременно разработчиците на превозни средства вършат своята роля, за да помогнат на производителите да се справят с кризата с доставките. Анет Даниелски, главен финансов директор на транспортното подразделение на Volkswagen Traton (8TRA.DE), каза, че компанията се опитва да освободи малко място на дънните платки на системите за управление. Тя обясни:
„Ако променим софтуера, можем да използваме по-малко полупроводници и да постигнем същата функционалност. Това понякога отнема много време, защото регулаторните органи се намесват, но има области, в които можете бързо да промените нещо.“
Daimler залага на нови дизайни на блоковете за управление. Вместо да използват един специфичен чип, те са проектирани да работят с алтернатива, която може да се използва в случай на проблеми с доставката, каза шефът на закупуването на компанията Шефер.
Tesla (TSLA.O) се счита за модел за това. Компанията препрограмира софтуера в рамките на три месеца, така че да могат да се използват други чипове, които не са кът, а това позволява на американския производител на електрически автомобили да преодолее кризата по-добре от много други.
General Motors (GM.N) заяви, че ще работи с производители на чипове като Qualcomm (QCOM.O), STM (STM.BN) и Infineon (IFXGn.DE), за да разработят микроконтролери, които комбинират няколко функции, контролирани преди това от отделни чипове. Говорител на компанията заяви:
„Опитваме се да създадем екосистема, която е по-устойчива, по-разширяема и винаги достъпна.“
Приоритизиране
Някои производители на автомобили трупат запаси – или това, което BMW (BMWG.DE) нарича „закрепване на дупки“. Цялата кола е построена с изключение на липсваща част и след това може да бъде завършена сравнително лесно, когато се появи наличност от тях.
Други автомобилни производители също използват тази стратегия. Понякога превозните средства се доставят без определени функции, контролирани от чипове. Полупроводниците също се запазват за висококачествени превозни средства, като електрически автомобили, докато клиентите са изправени пред още по-дълго време за изчакване за евтини двигатели с вътрешно горене.
Тази стратегия бавно достига своите граници. Наскоро Volkswagen трябваше временно да спре производството на електрически автомобили в завода си в Цвикау в Германия. Все още не е ясно колко добре работят тези стратегии за справяне. Буркаки от McKinsey коментира следното:
„Законопроектът ще бъде представен в средата или края на 2022 г., когато може да се види кой е излязъл от кризата добре и кой не е успял да се справи толкова добре.“