Докато пандемията от коронавирус се разпространява, домакинствата в цялата страна грабят с пълни шепи от рафтовете по магазините и ги изпразват малко по малко, пише “CNN”. Тоалетната хартия се превърна в краен символ на купуването от паника. Веднага щом рафтовете биват заредени отново, те пак се разграбват за минути.
Компаниите, които помагат за доставките на тези ежедневни хартиени продукти, са зашеметени и се опитват да се адаптират към това бързоразвиващо се ново поведение на потребителите към техния продукт.
Те са изправени пред предизвикателства. Много от тях вече експлоатираха производствените си мощности 24/7 още преди заформянето на пандемията. Сега някои ограничават производствените си способности само до работници и изпълнители. Не е ясно обаче какво ще правят в случай, че тези работници се разболеят.
“Ако ме питате защо всички разграбват тоалетната хартия, всъщност не мога да си го обясня”, казва Том Селарс, главен изпълнителен директор на Sellars Absorbent Materials в Милуоки, Уисконсин. Неговата компания е производител и доставчик на хартия и свързаните с тях продукти. “Не е като изведнъж да използваме повече от този консуматив. Но скокът на търсенето може да обтегне веригата на доставки”, подчерта той.
Джорджия Пасифик, производител на тоалетна хартия “Angel Soft” и “Quilted Northern toilet paper”, заяви, че миналата седмица някои поръчки от търговците на дребно почти са се удвоили. Компанията успя да достави с 20% повече от нормалния си капацитет. Американската асоциация за гората и хартиените продукти, отраслова група, представляваща производители на хартиени продукти, отбеляза, че индустрията работи усилено, за да отговори на внезапния скок на търсенето.
“Бъдете сигурни, дейностите по производство и разпространение продължават – точно както се извършват 52 седмици всяка година като част от глобалния пазар”, казва в изявление изпълнителният директор на AFPA Хайди Брок.
Но това не означава, че фабриките ги чака лесна работа.
Как се прави тоалетна хартия
Тоалетната хартия е направена от една от две субстанции – дървесна каша или рециклирана пулпа, получена от материали като изхвърлена копирна хартия, която се преработва и след това се превръща в целулоза.
Виргинската каша идва от Канада и САЩ. Пулпата (девствена или рециклирана) се доставя до хартиени фабрики, които я превръщат в големи ролки хартия, наречени “родителски ролки”, които са широки над 100 инча. След това рулоните пристигат в съоръжения, които ги преработват, както това, управлявано от Sellars.
“Ние купуваме големи ролки от фабриките, а нашето оборудване ги подготвя и пакетира в определения краен продукт като тоалетна хартия или кухненски кърпи в зависимост от качеството на хартията”, каза той. Опаковането и доставката са последните стъпки във веригата.
И така, какво се случва, когато има неочакван скок на търсенето?
“Повечето фабрики вече работят 24 часа, 7 дни в седмицата. Те работят с постоянен капацитет”, каза Sellars. “Това не е като да има празен апарат, който може да се завие, за да се увеличи производството.”
Търговците на дребно също разполагат с определено количество инвентар за тоалетна хартия. “Това, което подозирам, че се случва в момента, е, че търговците на дребно разчитат на инвентара си от тоалетна хартия, който седи в техните складове, докато не получат нови пратки от производителите”, каза той.
За фабриките бързото увеличаване на производството може да не е възможно. Така че те могат вместо това да калибрират фабричното производство, за да правят повече от един вид продукт, а по-малко от друг. “Например, по-малко хартиени кърпи за баня и повече тоалетна хартия”, каза Селърс.
Компанията за потребителски продукти Kimberly-Clark (KMB), чиито марки за тоалетна хартия на дребно включват Scott и Cottonelle, заяви, че предприема стъпки за ускоряване на производството и пренасочване на инвентара, за да отговори на настоящото търсене.
“Искаме да уверим потребителите, че правим всичко възможно, за да осигурим стабилно предлагане на продукти в магазините, и ще продължим да правим корекции в нашите планове, ако е необходимо”, се казва в изявлението на компанията пред CNN Business.
Друг начин, по който доставчиците реагират на манията за тоалетна хартия: Някои изрязват звеното “центрове за разпространение”, като изпращат камиони директно до и от фабриките за хартия, за да се снабдят по-бързо с продукта по рафтовете, каза Скот Лутън, основател и изпълнителен директор на Supply Chain Now Radio, дигитална медийна компания, фокусирана върху управлението на веригата за доставки.
Сахил Так е собственик на ST Paper & Tissue, която управлява заедно с баща си Шарад. Компанията, в Оконто Фолс, Уисконсин, управлява собствени фабрики за хартия и прави както родителски ролки, така и готови продукти като тоалетна хартия и сгънати кърпи за баня.
Всичките продукти на компанията са направени от рециклирана хартия предимно за търговци като хотели, болници, училища и офиси. Так нарича нишата, която захранва “извън дома” и е по-малко изложен на риск откъм купуване от паника, отколкото пазарът на тоалетна хартия, който хората използват в домовете си.
Това означава, че бизнесът му не е бил засегнат. Так сподели че миналата седмица е получил обаждания от производителите на тоалетна хартия за родния пазар, които го питат дали има излишък от доставки за споделяне.
“В момента доставките ни са строго планирани. Имаме над 200 служители, които работят 24/7. Така че не става въпрос за повече персонал за увеличаване на производството, а за това как да станем още по-ефективни”, каза производителят.
По-голямата му грижа обаче е здравето на служителите му.
“Това, с което се занимаваме тук, е неизвестно”, каза той, визирайки бързо разпространяващата се пандемия. “Какво става, ако съоръженията трябва да бъдат затворени, ако работниците се разболеят?”
Това е неотложна грижа и за Роб Барон, изпълнителен директор на Marcal Paper. Компанията разположена в Елмууд Парк, Ню Джърси произвежда и предлага на пазара своите маркови хартиени продукти, включително тоалетна хартия Marcal както за частни, така и за търговски клиенти. Компанията току-що възобнови дейността си през януари – година, след като пожар унищожи 80-годишната ѝ производствена база.
“Нашата първа стъпка, преди дори да погледнем скока на търсенето, беше да помислим как да запазим хората си в безопасност”, каза Барон. “Без посетители, без клиенти, без доставчици”.
Търсенето на тоалетна хартия Marcal от клиенти на дребно е над 25%, подчерта той.
“Машините за хартия вече работят 24/7. Има доста малко, което можем да направим, за да се справим с увеличеното търсене, тъй като няма излишък от капацитет на работата ни.”
Той уверява, че Marcal засега не е добавила нови клиенти. “Трябва да се грижим за съществуващите ни дългосрочни търговци и да осигурим първо техните доставки”, каза той.
Друго голямо притеснение: складирането на тоалетна хартия в крайна сметка може да навреди на продажбите на производителите.
“Всички сме виждали снимки на хора, които бутат колички за пазаруване, пълни с тоалетна хартия. Те вероятно няма да се презапасят за повече от три до четири месеца”, каза Барон.
“Ще има шок от търсенето и това отново ще напрегне системата”, подчерта той.
Превод: Диана Тодорова