Проект за изменение на Наредбата за периодичните прегледи предвижда информационна система за електронно регистриране на извършваните технически прегледи. В нея ще бъдат въвеждани в реално време и автоматично всички данни от измерванията с газоанализатор, димомер, стенд за измерване на спирачните сили и други.
Смята се, че по този начин ще бъдат пресечени фиктивните проверки за техническото състояние на автомобилите, съобщава Съюзът на българските автомобилисти (СБА).
Същевременно с това ще отпадне изискването за издаване на удостоверение за техническа изправност част I и част II. Вместо това ще се въведе т.нар. електронно персонализиране на знака за периодичен преглед за проверка. Стикерът ще има чип, информацията, от който ще може да се чете чрез специални уреди от разстояние. В този идентификатор ще бъдат въвеждани всички технически данни за ППС и за резултатите от извършения преглед, екологичната група на автомобила, номера на разрешението за контролно-техническия пункт, в който е извършен прегледът, датата на прегледа, валидността му и др. Той трябва да удостоверява, че превозното средство се допуска за движение.
Данните от периодичните прегледи за автомобилите ще се обменят в реално време между Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и МВР, поради което отпада необходимостта от носенето и издаването на удостоверение за техническа изправност част I и част II.
Моторните превозни средства от категории М1 и N1 ще се категоризират в пет екологични групи. Това ще зависи от годината на производство, от съдържанието на въглероден оксид в отработилите газове и др.
Моторните превозни средства, на които задвижването е само с електродвигатели (без двигател с вътрешно горене) и МПС с водородна горивна клетка, се категоризират в пета екологична група. А автомобилите с двутактови двигатели, които не подлежат на измервания, се категоризират към първа екологична група.
При персонализацията на удостоверенията за определяне на екологична група на МПС освен вписване на идентификационния номер на возилото, неговата регистрация и други технически данни, ще се отразява и показанието на километропоказателя.
Отчитайки Стратегията на Европа за „чисти горива“, предвид която към алтернативните горива спадат и втечнен-нефтен газ (ВНГ) или сгъстен природен газ (СПГ) с проекта на наредбата е предложено моторните превозни средства, които са оборудвани с уредба, която позволява работата на двигателя с ВНГ или СПГ да се категоризират към екологична група, като проверките за определянето й бъдат извършени при работа на двигателя с ВНГ или СПГ.
В мотивите към наредбата е уточнено, че се предвиждат два подхода при определянето на екологичните групи. В случаите, когато определянето на екологичната група се извършва по време на периодичния преглед на моторните превозни средства, се предвижда издаване на Удостоверение за определяне на екологична група на МПС, върху което се поставя стикер с номера на знака за екологичната група.