„Категорично сме „за“ да продължи да работи „зеленият мигащ светофар“ и ще предприемем действия за промяна в Наредба № 17 от 2001 г. за регулиране на движението по пътищата със светлинни сигнали. Искаме да защитим обществения интерес по законен начин.“ Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова на среща с бившите депутати Мартин Димитров и адвокат Петър Славов.
МРРБ не е предприемало никакви стъпки за спиране или ограничаване на използването на т.нар. “мигащ зелен светофар“, стана ясно от думите на министъра.
След обявеното в началото на месеца от Столична община /СО/ спиране на този вид сигнализация, МРРБ разгледа документацията по темата във ведомството.
През 2017 г. от СО са направени предложения за изменения и допълнения на Закона за движение по пътищата и Наредба 17. Те са разгледани от междуведомствена работна група, създадена със Заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
В състава й са участвали представители на Министерството на вътрешните работи (МВР); Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията; Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ); Агенция „Пътна инфраструктура“; Българската браншова асоциация „Пътна безопасност“; Българската браншова камара „Пътища“; Национално сдружение на общините в Република България и СО. По предложенията на Столична община от междуведомствената работна група допълнително са разгледани:
– предоставеното становище на МВнР и Решение № 12709 от 2012 г. на ВАС;
– постъпилото становище от дирекция „Правна“ към МРРБ, относно установените правни противоречия между предложението на Столична община и Конвенцията, Закона за движение по пътищата и правилника за неговото прилагане.
По повод предложенията на Столична община на 20 септември 2017 г. е изпратено писмо от тогавашния заместник–министър на регионалното развитие и благоустройството Малина Крумова до кмета на столицата Йорданка Фандъкова.
В него се казва, че съгласно ангажиментите на Република България, като държава, ратифицирала Конвенцията за пътните знаци и сигнали от 1968 г., е задължена да спазва международно-правните норми и съгласно чл. 23 от Конвенцията е налице уредба само по отношение на червен и жълт мигащ светлинен сигнал за регулиране на трафика на превозните средства, като предвижда зелен мигащ сигнал само за пешеходците.
В писмото заместник–министър Крумова информира, че предвид предстоящото разработване на проект на Закон за движение по пътищата, както и възможното отменяне на Правилника за прилагане на закона за движение по пътищата, следва да се изчака с изменението на разпоредбата на чл.39 от Наредба 17, отнасяща се за „мигащия зелен светофар“.
МРРБ ще направи официално запитване до кмета Йорданка Фандъкова каква е причината за предприетите действия от Столична община за премахване на т.нар. „мигащ зелен светофар“. Логичен е въпросът, как са работили устройствата от 2017-та година насам и какъв е конкретният повод за спирането им към днешна дата, още повече, че за въвеждането им са инвестирани много средства през последните години.