Авиационният сектор у нас се оказа без опции за компенсиране на отрицателното въздействие от резкия спад на полетите заради COVID кризата. Това се случи, след като между първо и второ четене на актуализацията на държавния бюджет бяха изменени условията за финансиране без това официално да е съгласувано с представители на сектора, съобщават от Асоциацията на Българската авиационна индустрия /АБАИ/.
Според промяната осигурените пари в бюджета в размер на 60 млн. лева могат да се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства, текущо дължими към 31 декември 2019 г. А това според АБАИ ще остави по-голямата част от българските авиационни оператори извън обхвата на помощта, тъй като проблемите за сектора настъпиха след началото на миналата година с разрастването на пандемията.
Приетият начин за определяне на отпусканата помощ за авиационните превозвачи изцяло игнорира предложените от представители на бранша критерии за разпределение на помощта. Освен това решението на парламента е в пълно противоречие с философията, нуждата, принципите, критериите и изложените от самия вносител на промените в държавния бюджет мотиви за подпомагане на сектора.
За сравнение в мотивите към предложението за изменение на държавния бюджет за 2021 г. беше записано, че се предвижда финансова подкрепа в размер на процент от оборота за 2019 година за компенсиране на отрицателното въздействие от резкия спад на полетите в резултат на значителното намаление в търсенето на транспортни услуги, както и принудителното спиране на полетите поради въведените мерки и ограничения от редица държави.
„От взетото решение ясно прозират лобистки интереси, за нас е недопустимо определените средства да се насочват за изплащане на предшестващи задължения към 31 декември 2019 г., тъй като към този срок не е бил наличен ефектът от пандемията“, уточняват от Асоциацията и добавят, че използването на пари за погасяване на публични задължения на операторите включва и погасяване на задължения към летищата.
Подмяната на условията за финансира на авиационния сектор стана факт, въпреки че критериите за предоставянето им бяха изготвени и предложени на Министерски съвет от Асоциацията на българската авиационна индустрия.
Асоциацията на Българската авиационна индустрия е изпратила становището си за разпределението на финансовата помощ за авиокомпаниите до президента Румен Радев, председателя на Народното събрание Ива Митева, министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров, министъра на финансите Асен Василев, министъра на икономиката Кирил Петков и председателя на УС на Българска стопанска камара Добри Митрев с искане за съдействие за незабавна отмяна на приетото решение и преразглеждането му по начин, съответстващ на нуждите на бизнеса.