Промяна в националното законодателство дава възможност на общините да влизат в различни видове отношения със спортни клубове, включително отдаването под наем или концесия на спортни общински бази, както и строеж върху общински имот с цел изграждане на спортна база. За да стане това възможно, трябва да се променят общинските наредби, така че да са в синхрон със законодателството. Притеснени граждани и представители на спортни клубове обаче се свързаха с Искра.бг и подчертаха, че всичко това се случва много бързо в Бургас и без широко обсъждане.
„По стандартната процедура са били публикувани промените в наредбата за 30-дневен срок и който разбрал – разбрал. Днес тя се гласува. Съответно днес се гласуват и първите обекти, които да бъдат отдавани под наем и под концесия като това бързане също е много притеснително.“, споделят запознати, пожелали анонимност и добавят:
„Винаги има първи сред равни и точно това бързане за даване на първите обекти показва, че някои хора са били подготвени много по-рано. Наредбата още не е приета, а вече имаме кандидати за обекти.“
Какви са притесненията?
Не се прави никакво обследване на даден обект
Едно от основните притеснения е, че не се прави обследване на дадения обект, преди той да бъде даден за одобрение на Общинския съвет.
„Няма подробно обследване – обектът на печалба ли е, на загуба ли е, какви разходи има, защо са такива, дали причината да е на загуба не е в ръководството на Общинското предприятие „Спортни имоти“, които не могат толкова години да го извадят от кризата и този обект от какво социално значение е за града.“
„Тоест, ако този обект е единственият, където може да бъде практикуван този спорт и той бъде даден на един клуб, това автоматично означава закриване на другите клубове, тъй като те нямат къде да осъществяват своята дейност. Дори и да са две местата, пак едни клубове са на върха на веригата, а всички други трябва да се борят за останалите бази или да почнат да се съобразяват с условията, които ще им поставят за клубни тренировки. Всички се притесняват от това.“
Ангажиментите на Община Бургас
Община Бургас има ангажимент да предоставя спортни бази на спортното училище.
„Днес се прие и докладна, отново във връзка с националното законодателство, да продължават да се предоставят спортни бази и на полицейски и военни клубове. А същевременно започва раздаване на бази на частни лица. Оттук нататък не става ясно как Общината ще успее да задоволи тези нужди.“
Обществената собственост трябва да се контролира от Общинския съвет
Според закона обществената собственост трябва да се контролира основно от Общинския съвет, но тук сякаш има леко заобикаляне от страна на общинската администрация, отбелязват още запознати.
„Тоест Общинската администрация казва – ние предлагаме обекти, а Общинският съвет решава дали да ги даде или не. Въпросът е, че Общинският съвет трябва да участва в самия избор на обекти и условията, при които ще се дават или дали ще се дават. Но накрая данните така могат да се изнесат, че едва ли не този имот трябва да се даде, защото иначе е на загуба.“
Какво се прави при един желаещ за даден обект?
В Наредбата е залегнало, че дадена база може да се даде и при само един желаещ клуб – за една година и даже без да има търг.
Как един спортен клуб ще стопанисва по-добре даден обект от ОП „Спортни имоти“
За всички е ясно и се знае, че Общинското предприятие „Спортни имоти“ не е в най-цветущото финансово състояние, особено след отварянето на най-новия обект Парк Арена ОЗК: Плувен Спортен Комплекс, който генерира хиляди левове разходи. Въпреки това ОП „Спортни имоти“ стопанисва и печеливши бази, както и такава, които не са на загуба. Как ще се гарантира, че даден клуб, съставен основно от треньори, ще го вземе и ще го стопанисва по-добре?
„Тоест има нещо, което куца – или „Спортни имоти“ с това си ръководство не могат качествено да управляват и трябва да се мисли в посока – смяна на управлението. Или има нещо друго, което не знаем – например завишени разходи на тези обекти, които много лесно като преминат в частни ръце и могат да бъдат съкратени.“
Спортните клубове не могат да контролират задълженията си и финансовата отговорност, която поемат
Притеснително е, че спортните клубове са дружества и по-голямата част от тях нямат собственик, активни капитали и финанси. Тоест как те ще гарантират плащанията на наеми, концесии и накрая да излязат на печалба?
„Какво гарантира, че тези спортни клубове взимайки един обект, какъвто не са управлявали досега, с неясни приходи и разходи – какво гарантира, че те ще го извадят този обект на печалба и не само това – ще плащат определения наем и ще го поддържат в читав вид. Има голяма вероятност при техен неуспех да върнат обекта в много по-тежко състояние, отколкото са го взели и дори с натрупани задължения към него и самото дружество няма каква отговорност да бъде потърсена. Всяка фирма е ограничена до своя капитал и няма ли такъв едни вземания отиват във въздуха.“
Някои бази са построени по различни кредитни програми
Някои бази са построени по различни кредитни програми и те още не са изплатени, отбелязват още запознати. Според тях бургаските граждани веднъж плащат за нещо, което е построено, а същевременно този обект е даден на един частник да се стопанисва.
„Тоест най-голямата инвестиция е направена от нас, а се дава в ръцете на един частник, който да вади печелба. В Наредбата никъде не е посочено да се дават само имоти на загуба.“
Отпада социалната функция на Общината
Предоставяйки бази на спортните клубове изцяло ще отпадне социалната функция на Общината, защото обектите вече няма да са нейни и няма да може да предлага преференциални цени на социално слаби граждани или пък на многодетни семейства.
Обобщение
Наредбата е доста повърхностна и има възможност по нея да се правят много промени. Въпреки това има едно бързане от Община Бургас за приемането й и за предоставянето на 7 бази, което не може да се обясни. Запознати твърдят, че това създава предпоставки не само за корупционни практики, но и за осигуряване на допълнителни гласове при евентуални избори.
„Този Спортен клуб, на който е била даден обект, ще бъде благодарен на този, който му го е предоставил. А неофициалното оправдание на Общината може да е, че тези бази й носят загуби и е по-добре да ги даде и без пари.“
Според последните изчисления около 5 милиона лева са несъбраните вземания на Община Бургас от всякакви концесии, наеми и подобни. Остава въпросът какво ще гарантира, че с даването под наем на различни обекти, тези вземания няма да се увеличат.
Остава впечатлението, че Общината „разпродава“ спортните обекти и като че ли това е признание, че тя е много е зле финансово и нейният така прехвален мениджърски състав не може да управлява качествено обектите си и след като е „усвоила“ парите за строежите, влагала е години средства за подръжка, заплати и т.н. сега се отазва от тях. Налице е и признанието, че едва ли не всеки спортен клуб може да управлява даден обект по-добре от ОП „Спортни имоти“. Което поставя въпросът, дали управлението на това дружество не трябва да бъде смененно, след като за толкова години е стигнало до тук? И да се даде шанс на новото управление, да запази спортните обектите. И дали на това дружество трябва да се позволяват нови инвестиции в имоти, след като е ясно, че те нямат идея как да ги управляват?
По какъв начин ще бъдат защитени интересите на клубовете, които останат без обекти? Не е ли това начин за дадени „наши“ клубове да останат единствени на пазара на този вид услуги? Не би ли трябвало за всеки обект да се прецени, дали неговото отдаване, няма да доведе до монополно или господстващо положение на даден клуб и дали е удачно той да бъде отдаван?
Това бързане за приемането на Наредбата много прилича на случая с пътя в Росенец. Въобще остава впечатлението че, дългогодишното ръководство на Общината, начело с Николов, по-скоро не защитава общинската собственост, отколкото обратното, така че опасенията към действията му са напълно основателни.