Протест и контрапротест в София срещу промените в шофьорските курсове

Автоинструктори протестираха в София срещу промените в Наредбата за шофьорските курсове, които включват въвеждането на електронни системи за обучение

0
98
Протест пред Министерски съвет
Протест пред Министерски съвет. Снимка: СДВР, Архив

Днес в София автоинструктори организираха протест срещу новите промени в Наредбата за шофьорските курсове, които включват въвеждането на електронни системи и нови изисквания за практически изпит. Според тях нововъведенията ще затруднят работата им и ще създадат пречки за кандидат-шофьорите. Протестът беше придружен от контрапротест, организиран от автоинструктори, които подкрепят промените.

Основни промени и недоволство

Според новите текстове на наредбата кандидатите за шофьорска книжка ще имат право на максимум четири явявания на теоретичен и практически изпит. За първи път се въвежда нощно шофиране, както и шофиране в силен трафик, на магистрала и в мъгла. Кормуването на полигон обаче няма да бъде задължително.

„Това е началото на края на некачественото обучение“, заяви Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България по време на контрапротеста. Той подчерта, че дигитализацията е необходима за подобряване на обучителния процес.

„Отпорът срещу промените е много лют, защото новите правила ще наложат контрол и ще повишат качеството на обучение“, добави той.

Позиция на Министерството на транспорта

Министерството на транспорта и съобщенията също излезе с официална позиция по темата.

„С промените се гарантира по-голяма прозрачност при обучението на младите шофьори и по-ефективен контрол от страна на държавата“, заяви министерството в писмено съобщение до медиите. Според ведомството целта на новите правила е да се премахнат всички възможности за фиктивно или непълно обучение на водачите.

Министърът на транспорта Красимира Стоянова увери, че новата електронна система ще бъде внедрена постепенно, като ще има петмесечен преходен период.

„Министерството пое ангажимент да разработи системата в рамките на три месеца и след това да я тества заедно с представители на бранша“, се казва още в съобщението. След този период ще бъдат дадени още пет месеца, в които автошколите ще могат да водят документацията както на хартия, така и електронно, за да се осигури плавен преход.

Реакция на протестиращите

От друга страна, протестиращите инструктори изразиха притеснения, че дигитализацията ще доведе до допълнителни трудности в работата им.

„Ние не сме против по-доброто обучение, но новите изисквания и особено електронните системи ще затруднят работата ни“, коментира един от протестиращите инструктори. Според тях, честите промени в нормативната уредба през последните години създават несигурност в бранша и водят до трудности в прилагането на новите правила.

Докато протестиращите инструктори настояват, че новите правила ще затруднят работата им, контрапротестиращите подчертават, че дигитализацията е необходима за подобряване на качеството на обучението и повишаване на безопасността на пътя.

„Не става въпрос за това дали искаме промени, а как те ще бъдат приложени по начин, който ще е от полза за всички“, обобщи Георгиев от контрапротеста.

Министерството на транспорта обеща, че дигитализацията ще бъде внедрена плавно и в координация с автошколите, за да се гарантира успешното преминаване към новата система.

Как данъчните реформи повлияват доходите в България?

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments