Втори протест в столичния център заради новата организация на движението по булевардите „Патриарх Евтимий“ и „Витоша“. Протестиращите твърдят, че проектът е бил приет без допитването на живущите в района, които са най-потърпевши от реорганизацията.
В днешната демонстрация се включи и Филип Лазаров. Той споделя пред „NOVA“, че след паркирането водачът няма къде да отиде, тъй като пресичането на булеварда и лентата за велосипедисти е нарушение. Самото паркиране напред, според новите правила, е нарушение, тъй като трябва да се пресече насрещната лента.
„Това е едно много интересно съоръжение, където се намираме в момента в София. Може би абсолютно всички „експерти“ така шеговито са седнали и са измислили как да има най-много предпоставки за нарушения, ПТП и т.н.“, заяви още Лазаров, обяснявай, че когато автомобилът се движи само в една лента напред и реши, че ще паркира назад, трябва да пусне аварийни светлини.
„Тръгваме да паркираме, но проблемите не свършват дотук. Следващият проблем – виждаме бус е паркирал, той е достатъчно дълъг, така че хем стърчи на пътното платно, хем е в лентата на колоездачите“, добавя Лазаров, споделяйки, че го обърква и старата маркировка на лентата за велосипедистите, която все още е на тротоара. И заради това пита къде ще вървят пешеходците.
По време на протеста Лазаров прави втори опит за паркиране, този път както новите правилата го изискват – назад. Преди това обаче трябва да излезе от мястото, на което е паркирал напред.
„За да излезем – поредното нарушение трябва да направим. Започваме да караме леко назад. Хубавото е, че когато сме спрели напред и сме в нарушение, все пак виждаме дали идва автомобил. Един път сме в нарушение, един път обаче няма да ни ударят. Виждаме сега дали идва автомобил и караме назад към правилната лента, включваме се в движението“, обяснява Лазаров и след това захожда, за да паркира по правилния начин – назад.
Има и оплаквания, че са заличени места за хора с увреждания. Платното за двупосочно движение на автомобилите пък е толкова стеснено, че непрекъснато се образуват тапи.
Срещу новата маркировка протестират и таксиметровите шофьори, които са лишени от стоянките в района, на който разчитат много заради близостта до НДК, предава „bTV“.
От Столична община са категорични – проектът е изпълнен така, че позволява видимост от всички страни.
Междувременно от Европейския център за транспортни политики /ЕЦТП/ съобщиха във Facebook, че са дали на съд новата организация на движението:
„С особено внимание и силна тревога Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) следи ситуацията и мненията относно новата организация на движението, въведена в центъра на София.
С всеки изминал час е все по-ясно, че светкавичното й въвеждане не просто създава неудобства и неудовлетворение за много жители и гости на столицата, а е очевидна предпоставка за възникване на инциденти, увеличаване на замърсяването на въздуха, повод за конфликти и т.н.
Като неправителствена организация в обществена полза сме длъжни да вземем незабавно експертно отношение в името именно на обществения интерес. Затова заведохме дело срещу въвеждането на новата организация на движението по бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Витоша“ и ул. „Проф. Ф. Нансен“.
Документите, внесени в съда, съдържат точни аргументи, базирани на законовите разпоредби в Република България и тяхното неспазване в конкретния случай. Детайлите са много и са изложени подробно в документацията, но е достатъчно да посочим, че новата организация на движението директно нарушава и изискванията, въведени чрез Приложение щ 9 към чл. 67 на Наредба щ РД-02-20-2 от 20 декември 2017 г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортните системи на урбанизираните територии.
Управляващите Столична община демонстрират опасно поведение, защитавайки желанията на една малка част от ползващите пътната инфраструктура на София. ЕЦТП не е против удовлетворяването на желанията на любителите на придвижването с велосипед, но е категорично против това да става за сметка на останалата част от хората, без за тях да се създават алтернативи за решаване на проблемите, например изграждане на адекватни паркинги.
Липсва добре защитена аргументация за това как новите велоалеи и новоразчертаните места за паркиране ще подобрят условията за придвижване и престой в центъра на София. Дори в почивните дни стана повече от ясно, че нововъведенията предизвикват усложняване и забавяне на трафика, съответно по-голямо замърсяване на въздуха, създават конфликт между ползвателите на велоалеите и спирките на градския транспорт, объркват тотално начина на паркиране и потеглянето от драстично намаления брой места за целта. А директното премахване и на стоянката за таксита на бул. „Витоша“ също е предпоставка за възникване на конфлитни ситуации.
Недоумяваме по какъв начин и на база на какъв опит е изготвен планът за новата организация, от къде са взети за пример добри и работещи практики (например от Нидерландия, Великобритания и др.). Както недоумяваме и с кои институции е съгласуван този очевидно незаконосъобразен проект.
Да не говорим, че общественото мнение явно е било последното нещо, което е представлявало интерес за въвелите тази новост!
Важно е да отбележим още, че нападките в лично качество към членове на ЕЦТП, например относно имената им, демонстрират незрялост, непрофесионализъм и безсилие откъм аргументи във връзка с толкова сериозен проблем за София.“
НАП и митниците започват физическа инвентаризация на наличностите в „Лукойл“
[…] […]