Гигантска експериментална ракета, построена от SpaceX на Илон Мъск, се издигна успешно на осем мили над тестовите съоръжения на компанията в Южен Тексас в сряда и се върна, както беше планирано, преди да се разбие в земята с огромен пламък и дим, съобщава “CNN”. Нямаше никой на борда на Халкинг ракетата. Това беше ранен модел от развитието на Звездния кораб, висок 160 фута и предложен от Мъск, който се надява да бъде използван за изтегляне на масивни спътници в орбитата на Земята, пренасяне на хора между градовете с бясна скорост и – в крайна сметка – установяване на човешко селище на Марс .
Тестовият полет бележи най-високия тестов полет досега на технологията, който Мъск се надява един ден да откара първите хора, които ще отидат на Марс, а огненият край не беше напълно неочакван. Мъск се опита да намали очакванията преди полета, заявявайки в един туит, че предсказва, че превозното средство „SN8“, името на прототипа на Звездния кораб, използвано в сряда, има шанс да се приземи безопасно обратно на Земята.
SN8 успя да маневрира обратно до целта си за кацане, но Мъск заяви чрез Туитър, че проблем с горивната система на ракетата е причинил последвалата катастрофа. Зелени и жълти пламъци обхванаха мястото за кацане, което се намира точно извън малкото крайбрежно градче Бока Чика, Тексас.
Известно е, че SpaceX и Мъск прегръщат нещастията по време на ранните етапи от развитието на новите космически технологии. Мотото на компанията е да се движи бързо и да се учи от грешките си, вместо да използва по-скоро подхода на НАСА за бавно провеждане на задълбочени изследвания и наземни тестове, преди да постави ракета на стартовата площадка.
Няколко предишни прототипа на Starship бяха унищожени по време на тестове за налягане, които са предназначени да проверят дали дадено превозно средство може да издържи на огромното налягане, на което се подлага по време на зареждане и в полет.
SpaceX не разкри преди полета как точно е трябвало да изглежда теста, но скоро след излитане на кърмата, един от трите двигателя на Starship SN8 спря. Изглежда, че това не повлия драстично на маневрирането на космическия кораб, докато е във въздуха. Когато и трите двигателя се изключиха, превозното средство успя да се ориентира под ъгъл по време на прилично спускане – ход, който Мъск предвиди по време на презентация през септември 2019 г., като го обяви като метод за кацане на космически кораб, който имитира падане на парашутист във въздуха. Мъск заяви, че се надява напълно работещ звездолет да се наклони около 60 градуса, като постави корема си надолу към Земята, докато се връща обратно през атмосферата, за да я направи по-малко аеродинамична и да намали скоростта си. След това, точно преди кацане, превозното средство ще се завърти обратно в изправено положение и ще кацне внимателно върху земна площадка.
По-рано SpaceX се опита два пъти тази седмица да стартира тестовият полет, но и двата първи опита бяха спрени за броени секунди. Не беше ясно защо SpaceX спря изстрелванията, макар че скрабовете в последния момент не са необичайни дори по време на рутинни изстрелвания на ракети. Компютрите или полетните контролери може да са хванали грешки в способността на ракетата и да са спрели запалването на двигателите.
Компанията все още е далеч от изграждането на действащ космически кораб Starship. Досега тя е конструирала различни прототипи, които са били използвани за тестване на това колко добре се представят техните стоманени рамки под налягане и за провеждане на суборбитални „тестове за хмел“, които са тествали как гигантските двигатели на ракетата могат да насочат превозното средство към меки, точни кацания след полет . Мъск каза, че техниката е от съществено значение за възстановяване и повторно използване на превозните средства, както и един ден за контролирано кацане на Луната или Марс.
Предишни тестови полети на прототипи на Starship са пътували по-малко от около 500 фута във въздуха и са използвали само един двигател. Летателният съд, който ще бъде използван на следващия тестов полет на SpaceX, наречен SN8, ще бъде първият с инсталирани три двигателя. И това ще бъде най-високият и най-рисковият тестов полет на Starship досега.
Първоначално Мъск беше заявил чрез Туитър, че SpaceX ще изстреля прототипа SN8 на 60 000 фута – около 11 мили – или дори по-високо. Това би откарало превозното средство в стратосферата, вторият слой на земната атмосфера, където летят метеорологични балони и се извършват свръхзвукови полети на самолети. Но по-късно компанията реши да се насочи към 40 000 фута, според Ройтерс. Все още не е ясно до каква височина всъщност е пътувал Starship SN8 в сряда.
Не е ясно защо компанията е решила да намали целевата си надморска височина на този тестов полет, въпреки че 40 000 и 60 000 фута все още са доста под отметката от 62 мили, за която се смята, че маркира ръба на космоса.
Ракетата SN8 така или иначе няма да може да достигне орбитата на Земята сама. Окончателният дизайн на Starship ще се нуждае от шест ракетни двигателя и дори тогава превозното средство ще изисква отделен ракетен усилвател, наречен Super Heavy, който ще служи за изстрелване на космическия кораб в орбита, тъй като това пътуване ще изисква да се движи със скорост, достигаща 17 000 мили в час . Все още не е ясно дали компанията е започнала разработка или тестване на усилвателя Super Heavy.
За пътуване до Марс, Starship също така в крайна сметка ще трябва да достигне „скорост на бягство“ – около 25 000 мили в час – което е скоростта, необходима за откъсване на космически кораб от гравитационното привличане на Земята, което му позволява да пътува в по-далечни райони на нашата слънчева система.
Мъск основава SpaceX около амбициите си за междупланетни пътувания, твърдейки, че иска да разработи технологията, която да позволи на хората да се установят на Червената планета.
Плановете на SpaceX за уреждане на Марс повдигат множество технологични, политически и етични въпроси. Не е ясно например дали Мъск предвижда да работи със земните правителства за създаване на космическа колония или дали възнамерява да създаде суверенна нация, която може да наруши съществуващите международни договори, които регулират човешкото поведение в космоса. Едно от най-предизвикателните препятствия може да бъде и от финансов характер: Дори Мъск не се осмели да отгатне цялостна оценка на разходите.
Но Starship може да има много други практически цели по-близо до дома. Космическият кораб би могъл да изтегли масивни спътници или изследователски телескопи в орбитата на Земята, да предостави отново Международната космическа станция или, може би, да прехвърля хора между градовете с безпрецедентна скорост. В презентация от септември 2017 г. SpaceX заяви, че Starship може да бъде “способен да отведе хора от всеки град до всеки друг град на Земята за по-малко от час”.