Според проучване на 25 корпорации, много от най-големите компании в света, не успяват да постигнат собствените си цели за справяне с изменението на климата, предава „BBC“.
Те също така рутинно преувеличават или отчитат погрешно своя напредък, се казва в доклада на New Climate Institute. Google, Amazon, Ikea, Apple и Nestle са сред онези, които не успяват да се променят достатъчно бързо, твърди проучването. Корпорациите са под натиск да намалят въздействието си върху околната среда, тъй като все повече потребители искат зелени продукти.
Някои от компаниите коментираха пред “BBC News”, че не са съгласни с някои от методите, използвани в доклада, и заявиха, че са се ангажирали да предприемат действия за ограничаване на изменението на климата.
Анализираните фирми представляват 5% от глобалните емисии на парникови газове, пише в доклада – което означава, че въпреки че имат огромен въглероден отпечатък, те имат огромен потенциал да водят в усилията за ограничаване на изменението на климата. В проучването се казва:
„Бързото ускоряване на корпоративните климатични обещания, съчетано с фрагментацията на подходите, означава, че е по-трудно от всякога да се направи разлика между истинско лидерство в областта на климата и това е необосновано.“
Авторът на изследването Томас Дей заяви пред „BBC News“, че екипът му първоначално е искал да открие добри практики в корпоративния свят, но те са „откровено изненадани и разочаровани от цялостната почтеност на твърденията на компаниите“. Amazon каза в изявлението си:
„Поставяме тези амбициозни цели, защото знаем, че изменението на климата е сериозен проблем и сега са необходими действия повече от всякога. Като част от нашата цел да достигнем нулев въглерод до 2040 г., Amazon е на път към захранване на нашите операции със 100% възобновяема енергия до 2025 г.“
И Nestle коментира:
„Приветстваме проверката на нашите действия и ангажименти по отношение на изменението на климата. В доклада за мониторинг на корпоративната отговорност за климата (CCRM) на New Climate Institute обаче липсва разбиране на нашия подход и съдържа значителни неточности.“
Мониторингът на корпоративната отговорност за климата беше проведен от организации с нестопанска цел „New Climate Institute“ и „Carbon Market Watch“. Тя разгледа публично заявените стратегии на фирмите за намаляване на емисиите на парникови газове, за да достигнат нетна нула. Нетната нула, цел, която учените казват, че светът трябва да достигне до 2050 г., за да ограничи повишаването на глобалната температура, означава да не се увеличава количеството парникови газове в атмосферата. Постигането ѝ означава намаляване на емисиите, доколкото е възможно, както и балансиране на всички останали чрез премахване на еквивалентно количество.
Компаниите си поставят собствени цели. Например, Google обещава да бъде без въглерод до 2030 г., докато Ikea обещава да бъде „положителна за климата“ до 2030 г. Емисиите се генерират от всичко – от транспортиране на стоки до енергия, използвана във фабрики или магазини. Въглеродният отпечатък от отглеждането на култури или отсичането на дървета също има значение.
Проучването даде на всяка фирма „оценка за почтеност“. То установи, че някои се справят сравнително добре в намаляването на емисиите, но че всички корпорации могат да се подобрят. На нито един не беше дадена оценка „висока почтеност“. Анализът оценява фактори като годишно оповестяване на емисии; даване на разбивка на източниците на емисии; и разкриване на информация по разбираем начин. Проучването заключи, че като цяло съществуващите стратегии – ако бъдат приложени – ще намалят емисиите най-много с 40%, а не със 100%, загатнати в термина „нетна нула“.
Само три от 25-те компании са ясно ангажирани да премахнат 90% от въглеродните емисии от своите производствени и доставъчни вериги, се казва в него. Това са Maersk, Vodafone и Deutsche Telekom.
Начинът, по който бизнесите говорят за своите обещания за климата, също е голям проблем, се казва в проучването. Има голяма разлика между това, което твърдят компаниите, и реалността, казва Дей – и потребителите вероятно ще се затруднят да определят истината. Той обяснява и защо това е така:
„Амбициозно звучащите заглавия на компаниите твърде често нямат реална същност. Дори компании, които се справят сравнително добре, преувеличават действията си.“
Дей, чийто екип прекара седмици в разглеждане на документи, каза, че обикновеният човек, който се опитва например да избере мебел, технология или да купи храна в супермаркета, ще се затрудни да вземе информирано решение. Той каза, че една от най-противоречивите области е това, което е известно като емисии надолу по веригата или нагоре по веригата – тези, които се създават от дейност, косвено свързана с компания.
Например, в доклада се казва, че 70% от климатичния отпечатък на Apple се създава от емисии нагоре по веригата, включително консумацията на електроенергия от потребителите, използващи телефони, лаптопи и други продукти на Apple. Много компании не са включили тези емисии в своите климатични планове.
Ikea каза за „BBC News“, че приветства „диалога и контрола“ на ангажиментите и целите на компаниите в областта на климата, за да гарантира, че те са „съгласувани с науката за 1,5 градуса по целзий“. Компанията смята още:
„Новият доклад на New Climate Institute е конструктивно допълнение към това.“
А Unilever коментира:
„Докато споделяме различни гледни точки по някои елементи от този доклад, ние приветстваме външен анализ на нашия напредък и започнахме продуктивен диалог с Новия климатичен институт, за да видим как можем смислено да развием нашия подход.“
Google посочи пред „BBC News“:
„Ние дефинираме ясно обхвата на нашите ангажименти за климата и редовно отчитаме напредъка си в нашия годишен доклад за околната среда, където нашите данни за енергията и емисиите на парникови газове са осигурени от Ernst & Young.“
Към момента на публикацията Apple не е отговорила на искане за коментар.
Прегледът за корпоративна отговорност за климата ще продължи да оценява обещанията на компаниите, като публикува констатациите си ежегодно. Пълният списък на анализираните компании е: Maersk, Apple, Sony, Vodafone, Amazon, Deutsche Telekom, Enel, GlaxoSmithKline, Google, Hitachi, Ikea, Vale, Volkswagen, Walmart, Accenture, BMW Group, Carrefour, CVS Health, Deutsche Post DHL , E.On SE, JBS, Nestle, Novartis, Saint-Gobain, Unilever.