Психологията, зад която тоалетната хартия се оказа най-купуваното нещо покрай коронавируса

0
437
Тоалетна хартия
Снимка: Pixabay

Маските си отидоха първи. След тях свършиха и дезинфектантите за ръце. Сега хората, завладени от паниката за коронавируса разграбват тоалетната хартия, пише “CNN”.

Търговците на дребно в САЩ и Канада започнаха да ограничават броя на пакетите тоалетна хартия, които клиентите могат да закупят на едно пазаруване. Някои супермаркети във Великобритания пък са разпродадени. Хранителни магазини в Австралия са наели охранители, които да наблюдават клиентите.

Местен вестник стигна до там, че отпечата осем допълнителни страници в скорошно свое издание – спешна тоалетна хартия, обясни вестникът, ако в австралийските (магазини) се изчерпа…

Защо? Тоалетната хартия не предлага специална защита срещу вируса. Не се смята и за консуматив от първа необходимост, каквито са млякото и хлябът например. Така че защо хората купуват ролки по-бързо, отколкото могат да бъдат възстановени?

Тоалетна хартия
Снимка: Pixabay

Причина 1

Хората прибягват до крайности, когато чуят противоречива информация

Стивън Тайлър е клиничен психолог от Университета на Британска Колумбия и автор на “Психологията на пандемиите”, който разглежда хронологията във времето как хората се държат и реагират по време на пандемия. И в сравнение с минали подобни исторически моменти, глобалното обяснение за поведението при новия коронавирус е широко разпространената паника.

“От една страна, (отговорът) е разбираем, но от друга страна, това е прекалено“, заяви Тайлър и добави: “Можем да се подготвим без да се паникьосваме.”

“Историята на коронавируса плаши хората, защото е нов и има много неизвестни покрай него. Когато хората чуят противоречива информация за риска, който носи и колко сериозно трябва да се подготвят за него, те са склонни да прибягват до крайности”.

“Когато на хората се каже, че идва нещо опасно, но всичко, което трябва да направите, е да измиете ръцете си, действието не изглежда пропорционално на заплахата”, каза той. “Специалната опасност се нуждае от специални предпазни мерки.”

Тоалетна хартия
Снимка: Pixabay

Причина 2

Някои реагират толкова остро заради липсата на ясна насока от страна на служителите

“Няколко държави вече наложиха масови карантини. Хората, които изкупуват тоалетна хартия и други домакински консумативи, може да се подготвят за същото нещо в своя град”, заяви Барух Фишхоф, психолог и професор в Катедрата за инженерна и публична политика и Института за политика и стратегия в университета Карнеги Мелън.

“Освен ако хората не са видели … официални обещания, че за всеки ще се положи грижа, те остават с впечатлението, че е голяма вероятността да се нуждаят от допълнителната тоалетна хартия по-скоро, отколкото по-късно”, каза той пред CNN. “Фактът, че няма официални обещания, може да увеличи вероятността за тази паника.”

Тоалетна хартия
Снимка: Pixabay

Причина 3

Паническото купуване поражда още паническо купуване

„Картината с празни рафтове и колички за пазаруване, отрупани с провизии, наводниха новините и социалните мрежи. Хората виждат гледки на купувачи изпаднали в паника и съответно предполагат, че има и причина тези хора да се паникьосват и да изкупуват консумативи от магазините”, каза Тейлър.

“Хората, бидейки социални същества, се обръщаме един към друг с намерения какво е безопасно и кое е опасно”, каза той. “И когато видите някого в магазина, обладан от паниката да купува, това може да предизвика ефект на заразяване със страх и у вас”.

“Всички тези снимки на празни рафтове може да накарат хората да повярват, че трябва да се втурнат и да вземат тоалетна хартия, докато все още могат. И това, което е започнало като възприемане на недостиг, се превръща в действителен недостиг”, обяснява психологът.

Според него социалните медии са огромен играч в новото укрепване на страха от коронавируса. Дезинформацията се разпространява с лекота, а отворените платформи за комуникация усилват ефекта от паниката на някои хора.

Социални медии
Снимка: Wikimedia Common

Причина 4

Естествено е да искате да прекалявате

“Може да има някаква практичност в запасяването”, казва Франк Фарли, професор в университета в Темпъл и бивш президент на Американската психологическа асоциация.

Тъй като Центърът за контрол и превенция на заболяванията и други международни здравни организации сега съветват, че определени групи хора трябва да останат вкъщи и да избягват контакт с останалите, както и да стават част от тълпи, е естествено да искате да се подготвите, обясни той.

“(Новият коронавирус) поражда своеобразна психология на оцеляването, при която трябва да живеем, колкото се може повече вкъщи, а това от своя страна води до желание за “запасяване” с най-необходимото. Тоалетната хартия е част от най-важните консумативи. В крайна сметка, ако ни свърши (тоалетната хартия), с какво да я заменим?”

Супермаркетите в Австралия до голяма степен се изпразват от тоалетна хартия поради новите страхове от коронавирус.

Австралийски вестник дори отпечата осем допълнителни страници в скорошно издание, за да служи като тоалетна хартия при спешни случаи.

“Ще похарчите пари за тоалетна хартия в един или друг момент – единствените допълнителни главоболия са неприятностите да го направите по-рано, отколкото по-късно, да се редите по дълги опашки и да се затруднявате да я намерите по рафтовете”, каза Фишхоф.

“Тъй като в крайна сметка вероятно ще използвате тоалетната хартия, която сте закупили, анализът за това доколко е полезна тази покупка ще се различава ако сте изкупили някоя друга стока – бързо развалящ се продукт например”, каза той.

Министерството на вътрешната сигурност на САЩ съветва американците да се снабдят с храна поне за две седмици, тоалетни принадлежности и медицински консумативи, но Тейлър обясни, че повечето хора не го правят. Така че, когато здравните служители съветват публично да се запасите, повечето хора могат да го приемат за крайна ситуация.

Пазаруване
Снимка: Pixabay

Причина 5

Запасяването позволява на някои да усещат чувство за контрол

“Хората, които се запасяват с провизии, мислят за себе си и семейството си панически и решават какво трябва да направят, за да се подготвят, не са здравни работници, болни хора или дори нормални хора, които може би скоро ще свършат тоалетна хартия”, каза Тайлър.

“Всичко се дължи на тази вълна на предразполагаща тревожност”, обясни той.

“Хората стават тревожни преди реалното заразяване. Те не са мислили за по-общата картина, като какви са последствията от складирането на тоалетна хартия.”

Но хората действат по този начин само от страх. Фишхоф казва, че подготовката дори само със закупуване на тоалетна хартия, връща усещането за контрол върху това, което изглежда като безпомощна ситуация.

“В зависимост от това как хората преценяват шансовете да се нуждаят от тоалетната хартия, бутаницата (по магазините) може и да си струва”, обяснява той.

“Ако им даде усещането, че са направили всичко, което са могли, това би ги накарало да мислят за други неща, освен коронавирус”, подчертава експертът.

Превод: Диана Тодорова

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments