Ракетата Starship на SpaceX кацна, но после се взриви

0
130
Изстрелване на ракета.
Снимка: Пиксабей

Компанията SpaceX успя да приземи един от своите прототипи на Starship в края на тестов полет на голяма надморска височина, информира “BBC”Ракетата със сериен номер 10 (SN10) се появи в Бока Чика, Тексас – за разлика от предшествениците си SN8 и SN9, които се разбиха в земята. Но това не е краят на историята. Следващото поколение космическо превозно средство се приземи тежко на удължените си крака. След това около основата му се разви пожар и 8 минути по-късно SN10 се самовзриви върху площадката за кацане.

Независимо от това, SpaceX ще бъде силно насърчен (за последващо развитие) от теста и от факта, че прототипът успешно е изпълнил своите маневри по време на полет и е успял да направи разумно меко кацане. Тези етапи ще дадат на компанията увереност, докато върви напред с амбициозната си концепция.

SpaceX предвижда Starships да замени съществуващите си ракети Falcon. Тези превозни средства изпълняват редовни мисии – както с екипаж, така и без екипаж – за американската космическа агенция (NASA), американската армия и други търговски концерни.

Но главният изпълнителен директор Илон Мъск заяви, че новият 50-метровият Starship ще направи всичко, повече и по-добро – ще обикаля около спътниците и ще превозва пътници както около Земята, така и до дестинации извън познатия ни свят като Луната и Марс.

Всъщност, беше обещана лунна екскурзия през 2023 г. на японския моден милиардер Юсаку Маезава. Той ще пътува в Starship с още осем души и отвори кандидатури тази седмица за всеки, който би могъл да се заинтересува да се присъедини към неговото начинание “dearMoon”.

Тестът за височина в сряда продължи подобно на предишните прототипи на полети. SN10 извърши стартовия си монтаж в съоръжението за научноизследователска и развойна дейност в Бока Чика и се издигна вертикално върху тягата на три двигателя за изгаряне на метан Raptor.

Тези агрегати се изключват последователно, когато се приближава целевата височина от приблизително 10 км (6,2 мили), като превозното средство след това се навежда в хоризонтала, за да падне на земята.

Това спускане на коремния флоп, контролирано от големи клапи в двата края на превозното средство, има за цел да симулира как бъдещите експлоатационни космически кораби ще влязат отново в земната атмосфера от орбита, представяйки голяма повърхност в посоката на движение, за да намали скоростта.

Превозното средство трябва да се върне обратно към опашката надолу, точно преди да достигне повърхността. SN8 и SN9 не можаха да се справят. И двете превозни средства не успяха да приемат правилната посока и намаляване на скоростта.

SN10 обаче го е направил правилно, бързо се е забавил и е кацнал успешно на бетонната подложка. Основен принос за успеха несъмнено беше решението този път да се запалят и трите крила преди кацане, като гарантира, че поне два двигателя са на разположение, за да осигурят необходимата спирачна тяга. Джон Инспрукър, коментатор на уеб предаването на SpaceX, заяви:

“Третият път е чар.”

Но не всичко беше идеално. SN10 се беше наклонил. Неговите сковани крака, разполагайки се при сцепление със земята, изглежда са рухнали. И докато маркучите за вода са се опитвали да потушат пожар в основата на превозното средство, той изведнъж отскача нагоре и експлодира.

SpaceX вече има други прототипи в различни етапи на сглобяване в Бока Чика, които са се развили до SN19 в момента. Starship в крайна сметка ще изстреля бустер, наречен Super Heavy, който също се изгражда в Бока Чика. Той ще включва може би 28 крила, произвеждащи повече от 70 меганютона (16 милиона фунта) тяга – около два пъти повече от мощната ракета Apollo Saturn 5, която изпрати хора на Луната.

Когато се комбинират, двете части на новата система SpaceX – Starship и Super Heavy – ще бъдат високи около 120 метра на стартовата площадка. Двата елемента са проектирани така, че да могат да се използват многократно, правейки задвижване в края на всяка мисия.

SpaceX се надява, че Starship може да участва в завръщането на НАСА на Луната през това десетилетие. Понастоящем Starship се конкурира с редица други авиокосмически компании за осигуряване на система за кацане, която да отведе астронавтите до лунната повърхност.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments