Цената на шофьорските курсове у нас се е вдигнала и ако досега изкарването на книжка струваше около 800 лева, то сега цената е близо 1200 лева. Мотив за повишението са увеличените цени на горивата, електроенергията, по-скъпите резервни части, масла и наеми, които автошколите плащат. Въпреки това има и такива школи, които вдигат цените минимално. Председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България /АКАБ/ Красимир Георгиев обясни пред „БНР“, че по-ниската цена е за сметка на качеството и на броя на часовете.
„Ако досега курсът е бил 31 часа, сега става 20. А после и 10 часа. Всичко е за сметка на качеството. Българинът обикновено търси евтиното. Но накрая разбира, че нещата не се получават с евтиния курс. Плаща евтиния курс, после плаща още толкова за допълнителни часове. Накрая като не го научат на нищо, отива в друга автошкола и отново плаща. Т.е евтиното му излиза твърде скъпо.“, обяснява той.
Също така в резултат на това произлизат корупционни практики – кандидат-шофьорът вижда, че нещата не се получават и плаща на инструктора, който дели с изпитващия, обясни експертът, като изтъкна, че след това тези водачи са опасни на пътя.
Българските автошколи се делят на 2 – изрядни и в сивия сектор. Георгиев не може да разбере откъде идва разликата в цените на курсовете в различните градове, след като цените на горивата и разходите са еднакви. Той даде още един пример за порочни практики от страна на автоинструкторите:
„Инструкторът „Иванчо“ си е направил сайт и пише: Лицензирана автошкола „Иванчо“ прави шофьорски курсове. В случая обаче, „Иванчо“ няма никакво прави да провежда шофьорски курсове. Той просто с личната си кола се е закрепил към фирма с разрешително. Такива хора ги наричаме „закачалки“. Масово автонструктори стават автошколи. Само че инструкторите не плащат данъци, а школите плащат.“
Същевременно въпросните инструктори ползвали и собствените си коли за обучения, но се възползвали и от отстъпката от 25 стотинки при зареждането на гориво – нещо, което нямат право.
Вдигната цена на услугата обаче не е довела до по-малко желаещи да придобият шофьорска книжка.