Прокурорът по делото срещу Омар, убил полицаите в Бургас: Какво трябва да стане, за да се задейства системата в МВР?

Разпити на граничните полицаи разкриват подробности за трагичния инцидент в Бургас, при който загинаха двама служители на реда

1
642
Конвоиране на Омар Аднан в съдебната зала в Бургас
Конвоиране на Омар Аднан в съдебната зала в Бургас. Снимка: Искра.бг

Днес в съдебната зала на Бургаски окръжен съд се разкриха още детайли по случая срещу сириеца Омар Аднан, обвинен в убийството на двама полицаи – Атанас Градев и Йордан Илиев, което стана на 25 август 2022 г. на кръстовище „Трапезица“ в Бургас. В съдебната зала бяха разпитани гранични полицаи, свързани с трагичния инцидент. Сред далите показния бяха Иван Тодоров, Иван Цоцаров, Абдулах Абду, Красимир Плешев, Георги Цветков, Евгени Димитров, Пламен Димитров и Георги Димитров.

Всичко започва, когато от Граничния полицейски участък /ГПУ/ е подаден сигнал за бял автобус, който не е спира на подаден сигнал със стоп палка на КПП „Крушевец“ и КПП „Пода“ и пътува в посока Бургас. Служителите на МВР предават информацията в ефир, а само няколко минути по-късно превозното средство е забелязано на кръстовище „Трапезица“, където блъска патрулния автомобил на двамата загинали полицейски служители.

Абдулах Абду, един от свидетелите, разказа в съда:

„От 2004 година съм в България, механик съм. Взех комисионна за превозване на мигранти – 19 000 лева. Купих белия автобус за 6000 евро от автокъщата в Харманли. Показах на Омар как да кара автобуса, защото той нямаше шофьорска книжка. Първият закупен автобус беше червен, а вторият бял, който беше марка „Мерцедес“, полуавтомат, с развален климатик. Взех парите за белия автобус от един магазин до Харманли. Не знаех, че ще ползват автобусите за превозване на мигранти.“

Конвоиране на Омар Аднан в съдебната зала в Бургас
Конвоиране на Омар Аднан в съдебната зала в Бургас. Снимка: Искра.бг

Абду допълни, че автобусът бил в добро състояние и че само климатикът не работел. Иван Цоцаров, командир на отделение към МВР, описа инцидента на КПП „Крушевец“:

„На 24 август бях в наряд с Христо Димов. Около 04:00 часа сутринта видяхме бял автобус, който не спря при подаден светлинен сигнал и на стоп палка. Колегата Димов трябваше да отскочи встрани, за да избегне удара, защото автобусът ускори, когато го видя.“

Прокурор Димитър Узунов подчерта важността на действията на МВР в такива ситуации и зададе множество въпроси към свидетелите. Той попита Красимир Плешев, младши оперативен дежурен, подал сигналите към дежурния на ОДМВР-Бургас:

„Докога ще подавате стоп палки? Докъде трябва да се изпроводи автобуса до София или до Сърбия?“

„Нямам правомощия да извършвам принудително спиране“, отговори Плешев. Той посочи, че нямат други средства за спиране на превозни средства освен стоп палката. Той посочи по време на разпита:

„Личната картата на Омар беше изтекла и аз се обадих в Регистрационно-приемателен център в Харманли, но оттам ми обясниха, че такива лица ги пускат да излизат на разходка. Установихме го първоначално в изоставен червен автобус. Димитър Петров ми се обади, че около червения автобус има и автомобил със сирийски гражданин. Георги Пантов провери документи на автобуса и нямаше проблеми. В деня на инцидента около 04:30 часа сутринта ми се обадиха от КПП „Крушевец“, че е преминал бял автобус, почнах да търся патрулни автомобили. Автобусът не е спирал и при стоп палка на КПП „Пода“ към Бургас. Пламен Томов ми даде информация, че се движи бързо и граничен патрул го следват и тогава се обадих на дежурния към ОДМВР-Бургас, че идва автобус към града. С колегата от областната дирекция говорихме на високоговорител, чуваха се сирени и аз ясно казах, че кара бързо. Пламен Томов ми съобщи, че автобусът е блъснал патрулен автомобил и от него са започнали да излизат мигранти.“

По време на разпита стана ясно, че преди инцидента са били установени, задържани и пуснати двете лица от граничните полицаи, виновни за катастрофата със загинали. Те са били открити в развален автобус, пълен с вода и кроасани.

Прокурорът попита Плешев: „Кой реши да освободи лицата. Защо не са записани в дневника за получени сигнали. Не е ли достатъчно всичко това да се оставят двете лица в ареста.“ Плешев отговори: „Не съм ги освободил аз, а оперативните работници са ги пуснали. Не знам защо оперативната група са го направили.“

Прокурор Узунов зададе още въпроси към Красимир Плешев: „Какво трябва, за да се задейства системата?“, „Докога ще ги наблюдаваме и следваме?“

Плешев каза в своя защита: „Направихме всичко възможно да спрем автобуса. Единственото нещо, което можем да направим, е да използваме стоп палка. Нямаме други средства.“

Георги Цветков, началник на ГПУ-Бургас, заяви по време на разпита:

„Оперативният дежурен ми разясни ситуацията, че има автобус, с който евентуално ще се извърши дейност за извеждане на мигранти. Разпоредих да се изпрати оперативен работник за участие в разпита. Полицейският служител на място трябва да прецени дали да задържи дадено лице. По това време имах работни срещи и не бях запознат с детайли по случая, после ми разясниха всичко.“

Цветков добави, че не е имал подробна информация за случая и че оперативният дежурен трябва да записва всички сигнали.

„Съжалявам, ако знаех по-рано за случая, щях да предприема мерки“, каза той.

Разпитът на свидетелите продължава и се очакват още показания от гранични служители. Прокурорът подчерта значението на вътрешната координация и наличието на ефективни мерки за спиране на превозни средства, особено при случаи като този, където е засегната безопасността на гражданите и служителите на реда

Прокурорът по делото срещу сириеца, убил полицаи: Докога ще подаваме стоп палки? Докога ще ги наблюдаваме и следваме?

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments