Замърсяване с над 3000 тона мазут достигна до бреговете на Черно море след потъването на два остарели руски танкера – „Волгонефт-212“ и „Волгонефт-239“, в Керченския проток. Мазутът, гъста остатъчна течност от преработката на петрол, обхвана площ от над 60 километра от Кримския мост до Анапа, Краснодарския край.
Местните власти обявиха извънредно положение в няколко града. Жители публикуват видеоклипове, показващи мазутни петна и птици, хванати в капан. Налице са множество случаи на загинали животни, което подчертава сериозността на щетите върху местната екосистема. Инцидентът подчертава риска, свързан с остарелите танкери от т.нар. руски сенчест флот. Наталия Гозак, директор на „Грийнпийс“ – Украйна, заяви:
„Изтичането на мазут застрашава местната екосистема. Русия използва стари и технически неизправни танкери, с които изнася петрол и финансира войната в Украйна. Този проблем трябва да бъде включен в санкциите на ЕС.“
Доклад на „Грийнпийс“–Германия идентифицира 192 от най-опасните танкери в руския сенчест флот. Тези кораби са технически остарели и често показват неизправности, включително опасно прехвърляне на петрол между кораби. Двата потънали танкера, „Волгонефт-212“ и „Волгонефт-239“, са на възраст над 50 години. Според доклади, те са превозвали между 8 000 и 9 000 тона петролни продукти.
Ситуацията се влоши допълнително, когато третият танкер „Волгонефт-109“ подаде сигнал за тревога заради изтичане на нефтени продукти. Петролният разлив в Черно море може да причини дългосрочни екологични щети. Местните екосистеми, включително популациите на птици и морски обитатели, са изложени на сериозна опасност. Освен това, замърсяването може да засегне риболова и туризма в региона, което ще доведе до значителни икономически загуби.
Екологичните организации и Европейският съюз са призовани да предприемат мерки срещу използването на остарели руски танкери. Освен добавянето им в санкционните списъци, е необходимо и международно сътрудничество за предотвратяване на бъдещи инциденти.
Случаят в Черно море е предупреждение за глобалната заплаха, която представляват старите и неадекватно обезопасени танкери. За да се предотвратят подобни инциденти, е нужно по-строго регулиране на морския транспорт и засилена международна отговорност.
Опасности по празниците! Коледни свещи и фойерверки, как да се предпазим от инциденти?
Дори и с цената на загубени територии,което може да се реши с референдум,е по разумно да се спре тази безсмислена и жестока война.