Между 52 и 55% от българските тийнейджъри притежават основни или малко над основните дигитални умения на фона на 82% – средното ниво за Европейския съюз, показват проучвания. По този повод експертът по комуникация за социално развитие към УНИЦЕФ България Ивайло Спасов потвърди в ефира на „bTV“, че достъпът до устройства и уменията да се използват, е проблем. Той отчете, че едно от всяко седем деца у нас е станало жертва на онлайн тормоз, а 57% разпознават фалшиви новини.
В момента се изгражда платформа, безплатно мобилно приложение, което ще има и вариант с уебсайт, с 5 функции, разкри Спасов и уточни:
„Как да различаваш фалшиви новини, как да се предпазваш от кибератаки, как да не се въвличаш в онлайн насилие, да разпознаваш и да се съхраняваш от неетични инциденти и как да има пространство, където да изразяваш мнението и идеите си. Прогресът от закрила до овластяване.“
По-голямата част от хората вече са онлайн и се изискват нови умения, подчерта Спасов. Той отбеляза, че големи световни организации създават дигитална грамотност – комплексност от знания, умения, правила, ценности с цел да бъде извлечен потенциалът, който ни дават технологиите.
Анна Мария Горанова е победител в проекта за медийна грамотност на УНИЦЕФ. Тя сподели, че идеята й е била да се направи сайт за разпознаване на фалшивите новини от истинските. Конкурсът е спечелен и от Петър Димитров, който пък е станал жертва на кибератака. Той сигнализира за фалшиви имитиращи сайтове, а признак са многото изскачащи реклами.