Разширяването на Хийтроу е изправено пред заплаха заради климатичния казус

0
93
Хийтроу
Снимка: Pixabay

Апелативният съд в Лондон трябва да постанови решение относно разширяването на Хийтроу по дело, описано от зелените групи като “масово значимо”, информира “BBC”. Съдиите ще решат дали плановете за разширяване на Хийтроу са взели предвид ангажиментите за изменение на климата.

Ако съдът се произнесе срещу природозащитниците, вероятно е третата писта на Хийтроу да бъде изградена.

Ако се произнесе срещу правителството, министрите могат да започнат отново процеса на обществена поръчка. Това би означавало, че спорният случай за разширяването на летището е съвместимо с борбата с изменението на климата.

Или премиерът също би могъл да приеме отрицателна присъда и да позволи на съда да поеме вината за измама по предложението за разширяване, на което той отдавна се противопоставя.

Делото е заведено от местни жители, организации, кмета на Лондон и екологични групи, включително “Greenpeace”.

Правителственият комитет за изменение на климата се произнесе против строежа, като подчерта, че разширяването на Хийтроу не е съвместимо с изменението на климата.

Въпреки това бившият транспортен секретар Крис Грейлинг даде ход на строежа на трета писта през април 2018 г.

Борис Джонсън пропусна гласуването на Commons по схемата. Той беше в Афганистан в ролята си на външен секретар.

Зелените на Острова твърдят, че преди да бъде взето решението, г-н Грейлинг е трябвало да вземе предвид Парижката сделка за изменението на климата, която обеща да ограничи глобалното затопляне до 1,5 градуса, ако е възможно. По онова време той каза:

“Стъпката, която правителството прави днес, е наистина значителна. Горд съм, че след години на дискусии и забавяне това правителство предприема решителни действия за осигуряване на място на Обединеното кралство на световния авиационен пазар – осигуряване на работни места и бизнес възможности за следващото десетилетие и след това”.

Правителствените съветници го предупредиха, че разширяването на авиацията би увеличило емисиите в момент, в който Англия трябва да се бори за тяхното намаляване. И оттогава парламентът се съгласи на неутрална за климата икономика до 2050 г. – значително по-голямо предизвикателство от целта за намаляване на емисиите от 80%, която беше в сила, когато г-н Грейлинг взе своето решение.

Зелените групи не вярват, че разширенията на летище Хийтроу ще успеят да постигнат нулевата емисия, дори с появата на нови технологии. Те също така смятат, че изчисленията на правителството за Хийтроу подценяват общите щети, които авиацията нанася на климата ежегодно.

Ако властите спечелят делото, последиците за други правителствени политики във Великобритания и другаде са потенциално огромни, смятат те.

Тим Кросланд от групата за натиск “План Б”, една от организациите, които заведоха съдебния иск, каза пред BBC News:

“Това би било изключително важно – това би означавало, че в Обединеното кралство не трябва да се случват поне инвестиции с големи въглеродни емисии”.

“Други държави ще вземат пример от изхода на това дело и ще вземат под внимание какво означава да се ангажираме с нетни въглеродни емисии.”

Добре за търговията

Джон Холанд-Кей, изпълнителен директор на летището в Хийтроу, каза в днешната програма на BBC Radio 4 в сряда, че летището ще играе съществена роля във Великобритания след Брекзит.

“Нека бъдем наясно, че без разширяване на Хийтроу няма да постигнем целта за глобализирана Великобритания. Ето колко е просто”, подчерта той.

Според Холанд-Кей само един “хъб” на летището може да доведе и изпрати стоки и хора на “всички големи търговски пазари в света”.

“Ако не летим през Хийтроу, ще летим през парижкото “Шарл Де Гол”, каза той. И добави: “Ще предадем контрола върху нашата търговска икономика на французите – някога наши приятели и партньори, сега наши конкуренти.”

“В момента нито един премиер няма да даде контрол на икономиката на французите”, каза той. “Не можем да оставим французите да контролират бъдещето ни в търговията.”

Правителството отказа коментар по темата.

Превод: Диана Тодорова

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments