Разследващият журналист Димитър Илиев е установил опит за измама в един от магазините на търговската верига „Кауфланд“. Комисията за защита на потребителите вече работи по случая.
Мъжът отишъл да пазарува в столичния им филиал в жилищен квартал „Студентски град“. Оказало се, че бележките, които са на апарата на щанда за месо показват едни цифри, а когато бъдат сканирани на касата – други.
По негови думи разликата между реалната и нереалната сметка от 38 лева е около 6 лева и 37 стотинки. Човекът обяснява:
Ще дам само един пример – на етикета, принтиран от апарата на щанда „Свински гърди с кост“ е записано 1,709 кг на цена от 8.99 лв. или 15,36 лв. Когато уникалният баркод на етикета бива сканиран на касата излиза 1,709 кг по 10.99 лв. или 18,78 лв. Абсолютно същото се случи с още 3 продукта. Купих неща, които обикновено взимат пенсионерите. Сланината на касата е с лев по-скъпа, свинското бабе – лев и половина, гърди с кост – с 2 лв.
По негови думи касиерката коментирала, че кантарите на щанда теглят грешно. На касата се мерило отново и това било реалната стойност.
Засегнатата страна твърди, че на касите в магазина няма кантари. От бележката за върнатите пари ставало ясно, че грешката е в цените.
По мнение на мъжа причината за случилото се е злоупотреба и е направена манипулация на софтуера. Обяснява, че на апарата на щанда се принтира уникален баркод и няма как да бъде разпознат по различен начин от сканиращото устройство на касите.
Снимки: Димитър Илиев
Обслужващият персонал не извикал управител, но му върнал надписаната сума, като това му се сторило още по-съмнително.
За него обаче остава въпросът колко други хора са били излъгани и отбелязва наблюденията си, че през декемврийските празници малко от клиентите биха сравнявали цените между опаковките и касовите бонове.
В неделния ден не е имало контрол, дежурен телефон или служител. Ако обаче са работили по този начин през цялото време, то много потребители са станали жертва на измами.
От Искра.бг се свързахме с отдел „Връзки с обществеността“ на веригата. Потърсихме и техния коментар по случая. Обясниха, че веднага са направили вътрешна проверка. Проблемът бил във временна техническа неизправност, която вече е отстранена. Към момента всички везни работели нормално:
Ревизията показа, че цените, генерирани на каса за съответните продукти, са актуалните и те напълно съвпадат с тези от етикетите на свежа витрина. Доверието на клиентите ни е изключително важно за нас. Поднасяме и искрените си извинения за неудобството.
От магазина допълниха пред Искра.бг, че още на следващия ден от Комисията за защита на потребителите (КЗП) са направили проверка по подадения от потърпевшия сигнал:
От страна на КЗП са взети и използвани същите продукти, като онези, които е закупил клиентът. Самата проверка на надзорния орган установи, че везните в обекта работят коректно.
От Искра.бг разговаряхме и със служителите на КЗП, за да дадат становището си по случая. Ето какво се случва към момента:
Резултати от конкретната проверка по сигнал на гражданин:
Към момента на посещението на екипа на КЗП в търговския обект везната е работела коректно, т.е. проблемът, за който е сигнализирал потребителят, не е съществувал.
Проверката продължава във връзка със сигнала на гражданина, който се е обърнал към КЗП.
След становище на търговеца по случая, Комисията ще се произнесе за евентуално наличие на нелоялна търговска практика.
Нормативна уредба
Съгласно изискванията на Закона за защита на потребителите цената на стоката се обявява за съответната мерна единица и разфасовката, ако е различна от нея, или за брой. Задължително трябва да бъде посочена в левове.
Търговецът е длъжен едновременно да обозначи продажната цена и цената за единица мярка на предлаганите в търговския обект стоки чрез етикети, ценоразписи, табели или по друг подходящ начин.
Когато видът на стоката позволява поставянето на етикет, продажната цена може да се обозначи върху етикета. За стоките, които се предлагат в опаковка, цената за количеството и цената за единица мярка се поставят върху опаковката, а ако това не е възможно, в непосредствена близост до стоката.
При предлагане на предварително опаковани стоки обозначените продажна цена и цена за единица мярка се отнасят за нето тегло на стоката. Обявяването на различни цени за един и същ вид стока в търговския обект е забранено (с някои изключения).
Ако въпреки това са посочени различни цени за една и съща услуга, потребителят заплаща по-ниската цена.
Контрол:
Комисията за защита на потребителите извършва проверки относно спазване на всички изисквания на ЗЗП при обозначаването и прилагането на цените. Инспекции се извършват както по кампании, така и по повод сигнали от граждани.
Целта е да се установи правилно ли са обозначени цените на предлаганите продукти (включително и при продажбата на предварително опаковани стоки или разфасовки) – както на търговските етикети на щендерите, така и върху потребителските опаковки.
За да се установи дали при маркиране на касата системите отчитат акуратно предварително обявените цени, се извършват и контролни покупки, като впоследствие се прави сторно.
Санкции:
За нарушение на разпоредбите на Закона за защита на потребителите във връзка с обозначаването и прилагането на цените на виновните лица се налага глоба, а на едноличните търговци и юридическите лица – имуществена санкция, в размер от 300 до 3000 лв.
Хм… на мен ми се е случвало поне 2 пъти в Кауфланд да има разлика между цената на етикета и това, което ми маркират на касата… Като се усетя, ми връщат парите. Но не е това въпроса.
И изобщо не правят проблеми. Мълчат и връщат надвзетото.