Министерството на образованието и науката /МОН/ обмисля промяна в изпита за национално външно оценяване в края на IX клас, като вместо диктовка може да бъде въведена задача за редактиране на текст. Това съобщи министърът на образованието проф. Галин Цоков по време на национално съвещание с регионалните управления на образованието. Промяната има за цел да разнообрази типовете задачи и да продължи усилията на министерството да акцентира върху измерването на придобити компетентности, а не само на знания.
Идеята е учениците да редактират текст с правописни грешки, което е традиционен метод за проверка на правописните умения в началния етап. Новият формат би позволил по-ефективна проверка на базовата грамотност, като същевременно елиминира необходимостта от специално техническо оборудване.
По време на заседанието беше обсъдена и необходимостта от преразглеждане на броя на задачите с различен тип отговори в изпита по математика за четвърти клас. Целта е да се увеличи делът на задачите, които проверяват практически умения и изискват осъществяване на междупредметни връзки.
Министър Цоков също така съобщи, че се подготвя единен инструмент за измерване на придобитите умения в областта на природните науки за деветокласници, който ще бъде използван като подготовка за международното изследване PISA 2025. Инструментът ще бъде реализиран в електронна среда и ще даде възможност резултатите от него да заменят оценките от входните тестове по биология, химия и физика.
Тези промени целят не само да подобрят изпитния процес, но и да подготвят учениците по-добре за реалните предизвикателства в живота, заяви проф. Цоков.
Димо Дренчев: Служебното правителство на Главчев изтегли рекорден нов дълг за над 8,5 млрд. лева