Смъртността по пътищата на Европейския съюз е намаляла до рекордно ниски равнища през 2020 година. Това сочат данните от доклад, публикуван от Европейската комисия. Загиналите през миналата година при катастрофи са 18 800 души. Това означава спад от 19% спрямо 2019 година или 4000 по-малко жертви по пътищата.
По-ниските обеми на движението в резултат на пандемията от COVID-19 имаха отчетливо, макар и неизмеримо въздействие върху броя на смъртните случаи по пътищата.
Най-голямо намаление (с 20% или повече) е постигнато в Белгия, България, Дания, Испания, Франция, Хърватия, Италия, Унгария, Малта и Словения. За разлика от тях пет държави-членки (Естония, Ирландия, Латвия, Люксембург и Финландия) отчитат увеличение на смъртните случаи, въпреки че броят на жертвите в малките държави подлежи на значителни колебания на годишна основа.
Въпреки че безпрецедентните събития през 2020 г. доведоха до някои промени в подреждането на държавите по броя на смъртните случаи, най-безопасни остават пътищата в Швеция (18/млн. жители), докато Румъния (85/млн. жители) отчита най-високия процент през 2020 г. Средната стойност за ЕС е 42/млн. жители.
Наблюдава се значително нарастване на популярността на колоезденето и в много градове по света (временно) се преразпределя пътното пространство за велосипедисти и пешеходци. Това окуражаващо развитие може да има значително положително въздействие върху качеството на въздуха и изменението на климата, но същевременно създава нови предизвикателства за пътната безопасност.
Около 70% от смъртните случаи по пътищата в градските райони в целия ЕС са свързани с уязвими участници в пътното движение, в т.ч. пешеходци, мотоциклетисти и велосипедисти. Ето защо осигуряването на безопасност по пътищата в градовете е от ключово значение и Комисията иска да гарантира, че безопасността на движението по пътищата се взема предвид на всички етапи от планирането на градската мобилност.