След като морските пристанища на Украйна са блокирани или превзети от руски сили, съседното румънско черноморско пристанище Констанца се очертава като основен канал за износа на зърно от разкъсаната от войната страна на фона на нарастващата световна продоволствена криза, пише „Асошиейтед прес“.
Това е най-голямото пристанище в Румъния, където се намира най-бързо зареждащият се зърнен терминал в Европа и е преработил близо милион тона зърно от Украйна – един от най-големите износители на пшеница и царевица в света – след инвазията на 24 февруари. Но пристанищните оператори казват, че поддържането, да не говорим за увеличаване на обема, с който обработват, скоро може да бъде невъзможно без съгласувана подкрепа и инвестиции от Европейския съюз. Дан Долгин, директор на операциите със зърнени култури в главния оператор Comvex на черноморското пристанище, коментира така:
„Ако искаме да продължим да помагаме на украинските фермери, се нуждаем от помощ, за да увеличим капацитета си за обработка.“
„Нито един оператор не може да инвестира в инфраструктура, която ще стане излишна, след като войната приключи“, добави той.
Comvex може да обработва до 72000 тона зърнени култури на ден. Това и близостта на Констанца по суша до Украйна и по море до Суецкия канал я правят най-добрият настоящ маршрут за украински селскостопански износ. Други алтернативи включват шосейни и железопътни пратки през западната граница на Украйна до Полша и нейните пристанища в Балтийско море.
Усилията за премахване на руската блокада не доведоха до нищо и Организацията по прехрана и земеделие на ООН предвижда до 181 милиона души в 41 страни да се сблъскат с продоволствена криза или по-лоши нива на глад тази година във връзка с войната в Украйна.
Само дни след руската инвазия, Comvex инвестира в ново съоръжение за разтоварване, очаквайки, че съседната страна ще трябва да пренасочи своя селскостопански износ. Това позволи на пристанището през последните четири месеца да транспортира близо милион тона украинско зърно, като по-голямата част от него пристига с шлепове по река Дунав. Но тъй като 20 пъти тази сума все още е блокирана в Украйна и сезонът на лятната реколта бързо наближава в самата Румъния и други страни, които използват Констанца за своя износ, Долгин смята, че е вероятно темпът на украински доставки на зърно през неговото пристанище да се забави. Той предупреди:
„Тъй като лятната реколта в Румъния набира скорост, всички пристанищни оператори ще се обърнат към румънски зърнени храни.“
Заместник-министърът на земеделието на Украйна Маркиян Дмитрасевич също е притеснен. В обръщение към Европейския парламент по-рано този месец Дмитрасевич заяви, че когато операторите в Констанца се обърнат към европейските доставчици на зърно през лятото, „това допълнително ще усложни износа на украински продукти“.
Румънски и други служители на ЕС също изразиха загриженост, като се изредиха през последните седмици, за да обещават подкрепа. При неотдавнашно посещение в Киев с лидерите на Франция, Германия и Италия румънският президент Клаус Йоханис каза, че страната му търси възможни начини за преодоляване на „въоръжаването на износа на зърно от Русия“. Той коментира още:
„Като релевантна част от решението за продоволствената несигурност, генерирана от Русия, Румъния участва активно в улесняването на транзита на износа от Украйна и в това да служи като център за зърно, за да достигне до традиционните пазари в Близкия изток, Северна Африка и части от Азия.“
Решенията, обсъдени в Киев, продължи Йоханис, включват ускоряване на доставките на шлепове по река Дунав, увеличаване на скоростта на тяхното разтоварване в румънските пристанища, нови гранични пунктове за камиони с украинско зърно и повторно отваряне на изведена от експлоатация железопътна линия, свързваща Румъния с Украйна и Молдова.
Румънски анализатор изрази мнение, че намирането на алтернативни маршрути за износа на зърно от Украйна надхвърля частните логистични компании или която и да е отделна страна, повтаряйки призива на Йоханис в Киев за международна „коалиция на желаещите“ за справяне с проблема. Джордже Вулканеску изтъкна:
„Ситуацията в Украйна няма да бъде решена скоро. Конфликтът може да приключи утре, но напрежението ще продължи. … Ето защо трябва да се обмислят и консолидират нови транспортни маршрути.“
Той е на мнение, че в този смисъл има само три финансово жизнеспособни маршрута за украински износ – през Румъния, Полша или балтийските страни. И обаче добави, че „пристанищните оператори се нуждаят от финансова подкрепа от румънските власти, но финансирането трябва да идва от Европейския съюз“.
Вулканеску подчерта, че е необходима комбинация от бързи и „минимални, а не максимални“ инвестиции.
„Големите инвестиции не могат да бъдат направени бързо – трябва да търсим бързи решения за разширяване на (съществуващите) капацитети за съхранение и обработка на румънските пристанища“, добави той и обясни:
„Ако искаме да помогнем на Украйна сега, трябва да търсим по-малки инвестиции, за да подобрим инфраструктурата, която вече имаме.“
Долгин от Comvex пък коментира, че операторът иска да помогне колкото е възможно повече, но добави:
„Надяваме се да видим конкретни действия, а не само изявления в подкрепа на пристанищните оператори.“