Директорът на Института за анализи и оценки в туризма проф. Румен Драганов прогнозира, че ни очаква силен туристически сезон с над 1,7 млн. чужди туристи. По думите му се запазва макрорамката на туризма, като интересът в европейски и световен мащаб е голям. В ефира на „Bulgaria ON AIR“ той отчете ръст с 3,7% за 2023 г.
„Стоим добре, видяхме какво се случи миналата зима – ръстове през декември, януари, февруари. Очакваме да се постигнат същите числа с малък ръст. Има още около 3 млн. пътувания на българи в България, ще имаме натоварени уикенди, освен Коледа и Нова година. Прогнозите са за 190 000 уикенд пътувания. В тези числа не са само ски, а и балнео и СПА, посещения при близки и роднини, виненият туризъм е актуален и през зимата“, коментира още експертът.
Голяма част от обектите са минали нивата на заетост от 2019 година, която беше белязана от COVID-19. Най-много туристи се очакват от Румъния, Република Северна Македония, Гърция, Турция и Сърбия. 56 на сто от туристите ще бъдат от Европейския съюз, а някои пътувания са свързани с икономически интереси.
Българските граждани посещават най-много съседни държави, като в Гърция отиват 1,2 българи и още толкова гърци идват у нас. Анализаторът отчете, че чужденците идват в страната ни за по-дълго време, възползвайки се от 7-дневни пакети, докато българите пътуват в страната за 2 нощувки. И допълни:
„Средно една стая е 140 лв. на вечер, най-евтиното е 47 лв., най-скъпото 4700. Няма да е по-скъпо тази година.“
От Института съветват туристите да се придържат към миналогодишния бюджет. Драганов отчете, че и тази година Велинград се очертава като най-луксозния курорт за посрещане на празниците и отбеляза:
„Тези, които си харчат парите във Велинград, не бъркат и много добре знаят какво е в Дубай. Въпрос на предпочитание е. Имаме страхотен туристически продукт. Туристите пристигат със същите самолети, с които кацат в Рим, Токио. Там ги чакат автобуси, същите марки, каквито и тук. Когато влезете в наш хотел – осветление, мебели, мокети, миризмата е същата. Разликата е, че при нас имаме хубава храна.“
Експертът призова държавата да участва успоредно с бизнеса в рекламата на туристическия бранш.