Руският антивирусен гигант Kaspersky Labs съобщи пред „BBC News“, че напуска САЩ, след като администрацията на Байдън забрани продажбите и разпространението на софтуера на фирмата, съобщава изданието.
Kaspersky заяви, че е взел „тъжното и трудно решение“ да напусне, „тъй като бизнес възможностите в страната вече не са жизнеспособни“. Това се случва, след като министърът на търговията Джина Реймондо заяви миналия месец, че влиянието на Москва върху компанията представлява значителен риск за американската инфраструктура и услуги. Kaspersky, която работи в САЩ от две десетилетия, отхвърли обвиненията. В официално изявление на фирмата се казва:
„От 20 юли 2024 г. Kaspersky постепенно ще прекрати дейността си в САЩ и ще премахне позициите, базирани в САЩ.“
Нейният американски уебсайт вече спря продажбата на нейните антивирусни програми и инструменти за киберсигурност, като съобщението гласи „покупката е недостъпна за клиенти от САЩ“.
Съобщението дойде, след като продажбите и разпространението на продукти на Kaspersky бяха забранени в САЩ. Раймондо заяви, че САЩ са били принудени да предприемат действия поради „капацитета и… намерението на Русия да събира и използва личната информация на американците“. Министерството на търговията коментира:
„Като цяло Kaspersky вече няма да може, наред с други дейности, да продава своя софтуер в Съединените щати или да предоставя актуализации на вече използван софтуер.“
Решението използва широки правомощия, създадени от администрацията на Тръмп, за забрана или ограничаване на сделките между американски фирми и технологични компании от „чуждестранни враждебни“ държави като Русия и Китай. С него на практика се забранява изтеглянето на софтуерни актуализации, препродажбата и лицензирането на продукти от 29 септември, а новите сделки трябваше да бъдат ограничени в рамките на 30 дни от обявяването. Продавачите и препродавачите, които нарушават ограниченията, ще бъдат глобени от Министерството на търговията.
По данни на Министерството на търговията мултинационалната компания със седалище в Москва има офиси в 31 държави по света, като обслужва над 400 милиона потребители и 270 000 корпоративни клиенти в повече от 200 държави.
Тогава Kaspersky заяви, че възнамерява да използва „всички законно достъпни възможности“, за да се бори срещу забраната, и отрече да е участвала, в каквато и да е дейност, която застрашава сигурността на САЩ.