Руски огън вероятно е причинил катастрофата на азербайджанския самолет, докато народът скърби

Властите в Азербайджан, Казахстан и Русия не съобщиха нищо за възможната причина за катастрофата

0
50
Военен самолет пилоти
Военен самолет. Снимка: Pixabay

Авиационни експерти заявиха в четвъртък, че руският огън от противовъздушната отбрана вероятно е причинил катастрофата на азербайджанския самолет преди ден, при която загинаха 38 души, а всички 29 оцелели бяха ранени, предава „Асошиейтед прес“.

Самолетът Embraer 190 на азербайджанските авиолинии е пътувал от столицата на Азербайджан Баку до руския град Грозни в Северен Кавказ в сряда, когато е бил отклонен по все още неясни причини и се е разбил при опит за кацане в Актау в Казахстан след полет на изток през Каспийско море.

Самолетът пада на около 3 км от Актау. На разпространените в интернет кадри от мобилни телефони се вижда как самолетът се спуска стръмно, след което се разбива в земята и избухва в огнено кълбо. На други кадри се вижда как част от фюзелажа е откъсната от крилата, а останалата част от самолета лежи обърната на тревата.

В четвъртък Азербайджан отдаде почит на жертвите на катастрофата, като националните знамена бяха спуснати наполовина. По обяд движението по пътищата беше спряно, а от корабите и влаковете прозвучаха сирени, тъй като в цялата страна беше запазена минута мълчание.

На пресконференция в сряда президентът на Азербайджан Илхам Алиев заяви, че е твърде рано да се спекулира с причините за катастрофата, но каза, че метеорологичните условия са принудили самолета да се отклони от планирания курс. Той изтъкна:

„Предоставената ми информация е, че самолетът е променил курса си между Баку и Грозни поради влошаване на метеорологичните условия и се е насочил към летище Актау, където се е разбил при кацането.“

Руският орган за гражданска авиация, Росавиация, заяви, че по предварителна информация пилотите са се отклонили към Актау, след като удар с птица е довел до извънредна ситуация на борда.

Властите в Азербайджан, Казахстан и Русия не съобщиха нищо за възможната причина за катастрофата, но законодател в Азербайджан обвини Москва. Расим Мусабеков заяви пред азербайджанската информационна агенция „Туран“, че самолетът е бил обстрелван, докато е бил в небето над Грозни, и призова Русия да поднесе официални извинения.

„Тези, които са направили това, трябва да бъдат подведени под наказателна отговорност“, е заявил Мусабеков, цитиран от Туран, и добави, че трябва да бъдат изплатени и обезщетения на жертвите. Той допълни:

„Ако това не се случи, отношенията ще бъдат засегнати.“

С началото на официалното разследване на катастрофата някои експерти посочиха, че дупките, които се виждат в опашната част на самолета, биха могли да показват, че той може да е попаднал под обстрел от руските системи за противовъздушна отбрана, отблъскващи атака на украински дрон. Преди това украински безпилотни самолети са атакували Грозни, столицата на руската република Чечения, и други региони в Северен Кавказ. Служител в Чечня заяви, че в сряда е било отблъснато още едно нападение на дрон в региона, въпреки че федералните власти не съобщават за него.

Марк Зи от OPSGroup, която следи за рискове във въздушното пространство и летищата по света, заяви, че анализът на изображенията на фрагменти от разбилия се самолет показва, че той почти сигурно е бил ударен от ракета земя-въздух или ЗРК. Той подчерта:

„Има още много неща за разследване, но на високо ниво вероятността самолетът да е бил атакуван от ЗРК е 90-99%.“

Osprey Flight Solutions, фирма за авиационна сигурност, базирана в Обединеното кралство, предупреди клиентите си, че „полетът на азербайджанските авиолинии вероятно е бил свален от руска военна система за противовъздушна отбрана“. Osprey предоставя анализи за превозвачите, които все още летят в Русия, след като западните авиокомпании спряха полетите си по време на войната.

Главният изпълнителен директор на Osprey Андрю Никълсън заяви, че компанията е издала повече от 200 предупреждения относно атаки с дронове и системи за противовъздушна отбрана в Русия по време на войната.

„Този инцидент е ярко напомняне защо правим това, което правим“, написа Никълсън в интернет и добави:

„Болезнено е да знаем, че въпреки усилията ни, човешки животи бяха загубени по начин, който можеше да бъде избегнат.“

Ян Матвеев, независим руски военен експерт, отбеляза, че изображенията на опашката на разбилия се самолет разкриват повреди, съвместими с шрапнел от малка ракета земя-въздух, като например системата за противовъздушна отбрана „Панцир-С1“.

„Изглежда, че опашната част на самолета е била повредена от фрагменти от ракети“, каза той.

Матвеев добави, че остава неясно защо пилотите са решили да летят на стотици километри на изток през Каспийско море, вместо да се опитат да кацнат на по-близко летище в Русия, след като самолетът е бил ударен.

„Може би някои от системите на самолета са продължили да работят известно време и екипажът е вярвал, че ще успее да се справи и да се приземи нормално“, коментира Матвеев, като добави, че екипажът може да е срещнал и ограничения при кацането на друго място в Русия.

Калибър, азербайджански новинарски уебсайт с добри връзки с правителството, също твърди, че самолетът е бил обстрелван от руска система за противовъздушна отбрана Панцир-С, докато е наближавал Грозни. Той задава въпроса защо руските власти не са затворили летището въпреки очевидния набег на дрон в района. Хамзат Кадиров, ръководител на Съвета за сигурност на Чечения, заяви, че в сряда противовъздушната отбрана е свалила безпилотни самолети, атакуващи региона.

Калибър също така се интересува защо руските власти не са позволили на самолета да извърши аварийно кацане в Грозни или на други руски летища в близост до него, след като е бил ударен.

Запитан за твърденията, че самолетът е бил обстрелван от средства за противовъздушна отбрана, говорителят на Кремъл Дмитрий Песков заяви пред репортери, че „би било погрешно да се изказват хипотези, преди разследващите да се произнесат“.

Председателят на парламента на Казахстан Маулен Ашимбаев също предупреди да не се бърза със заключенията въз основа на снимки на фрагменти от самолета, като определи твърденията за обстрел от страна на ПВО като неоснователни и неетични.

Според казахстански официални лица на борда на самолета е имало 42 граждани на Азербайджан, 16 граждани на Русия, шестима казахстанци и трима граждани на Киргизстан. В четвъртък Министерството на извънредните ситуации на Русия изпрати деветима оцелели руснаци за лечение в Москва.

Молитви и сълзи по повод 20 години от цунамито в Индийския океан

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments