Кралица Виктория, Сесил Родос, крал Леополд. Статуите в чест на тези лидери на колониалната власт бяха свалени през годините в Африка, след като страните спечелиха независимост или по-новите поколения казаха, че расистките реликви трябва да си отидат, пише “AP News”.
Новите кампании в САЩ и Европа вече следват водещия пример на Африка. Паметниците на търговци на роби и колониални владетели се превърнаха в център на протести по целия свят, водени от преразглеждане на историческата несправедливост след смъртта на Джордж Флойд, който си отиде в ръцете на полицията в САЩ. Тази седмица не бяха забелязани протести около малко останалите статуи в Африка, но няколко от тях са били свидетели на яростни демонстрации в миналото.
Бурна кампания, ръководена от ученици, притисна Университета в Кейптаун да премахне статуя на Сесил Родос от входа на училището през април 2015 г. Статуята беше обезобразена и покрита с екскременти от студенти, протестиращи срещу колониалния лидер, подкрепил управлението на бялото малцинство в Южна Африка и колонизацията на южноафриканските територии, които той е управлявал – Северна и Южна Родезия, които по-късно стават независимите Замбия и Зимбабве. Студенти, които под еуфорията свършиха работата на кран, вдигнаха статуята от основата ѝ. Сега тя е покрита с брезент в местна армейска база.
Друга статуя на Родос е свалена в Зимбабве през юли 1980 г. – няколко месеца, след като страната е станала независима. Когато статуята беше свалена в столицата, в миналото известна с колониалното си име Солсбъри, сега Хараре – развеселените демонстранти започнаха да я налагат с чук. Статуя на британската кралица Виктория в Найроби, Кения, беше съборена и обезглавена през 2015 г. от неизвестни вандали. Статуята без глава е разположена до цокъл на площад в центъра.
“Тази статуя ми напомня за страданието, което нашите прадеди са преживели в ръцете на колониалисти и винаги, когато я видим, спомените се възвръщат”, сподели жителят на Найроби Самуел Обиеро. И добави: “Трябва да се отървем от тях (статуите на колониалисти). В целия свят те трябва да бъдат свалени и всички хора, които са пострадали поради колониализма, също трябва да бъдат избавени от всички тези спомени.”
В Конго статуя в чест на колониалния владетел и крал на Белгия Леополд II – копие на статуята, която сега е в центъра на демонстрациите в Белгия – бе свалена преди десетилетия. Издигнат през 1928 г., той е свален от тогавашния диктатор Мобуту Сесе Секо седем години след независимостта през 1960 година.
Статуята беше върната през 2005 г. с актуализирана плоча, предназначена от властите да служи като напомняне за ужасите на колониалното управление. Общественият отзвук беше толкова голям, че беше свалена ден по-късно. Сега статуята стои в парк от колониални паметници, създаден в базата на Института за национални музеи от мисията на САЩ в Конго. Въпреки че паркът е технически отворен за обществото, достъпът е ограничен поради близостта му до резиденцията на президента в столицата Киншаса. В парка има и статуи на изследователите Хенри Мортън Стенли и Дейвид Ливингстън.
Много протести имаше и срещу статуята на Пол Крюгер – ранен бял владетел на Южна Африка, в столицата Претория. Поради тази причина пред нея е направена фехтовална завеса, за да се пазят хората от нея. „Killer Killer“ е надпис, изрисуван на основата на този паметник.с
“Просто ми напомня на това, което пише на нея: “Убиец на убиеца”, каза Роуг Ванга, 19-годишен уличен продавач. “Тези хора са убийци буквално. И никога не са ни харесвали. Имам чувството, че трябва да го заменим. Може би фонтан или статуя на Мадиба (Нелсън Мандела) няма да навреди”, добави още той.
Друга гледна точка дойде от 23-годишния студент Самбесо Сокса:
“Мисля, че може би бихме могли да поставим статуя на някой друг до нея. Знаеш ли, може би (активист за права на чернокожи) Стив Бико до статуята, може би над нея, за да покаже, че вече сме минали през този период”, каза Сокса.
“Но не мисля, че трябва непременно да го сваляме, … защото това е напомняне за нещо, което се е случило в миналото и нещо, което трябва да избягваме в бъдеще”, подчерта той.
Южноафриканският автор Уилям Гумеде каза, че свалянето на статуи е само първата стъпка в един процес.
“Важно е тези символи на несправедливостта да бъдат свалени”, каза Гумеде. “Това продължава от десетилетия и ние се борим с това, че се отдаваме на тези паметници на господство.”
Африканските държави трябва да намерят начини да отпразнуват своите собствени герои, “не само политици, но и артисти, активисти за социална справедливост, както и много други”, каза Гумеде, който също е председател на фондация “Демокрацията работи”, която насърчава доброто управление в Африка.
“Свалянето на статуи на колониалисти не е достатъчно”, заяви той. “Трябва да представим и положителни черти на нашата история – представи, които внушават гордост за нашата идентичност.”